10 Oktober 2011

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah, hasil siasatan terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) mendapati terdapat cubaan untuk memesongkan akidah umat Islam.

Bagaimanapun, titah Tuanku, bukti yang diperoleh tidak mencukupi untuk diambil tindakan undang-undang, lapor sebuah akhbar.

“Oleh itu setelah meneliti dengan mendalam laporan JAIS dan setelah mendapat nasihat dari pakar-pakar agama dan undang-undang, beta bersetuju tiada pendakwaan akan dibuat terhadap mana-mana pihak.



“Bagaimanapun, beta menitahkan JAIS memberi kaunseling kepada orang Islam yang terlibat dalam majlis tersebut supaya akidah dan kepercayaan mereka terhadap agama Islam dapat dipelihara dan dipertingkatkan,” titah baginda dalam kenyataannya hari ini.

Baginda juga melahirkan rasa amat tersinggung dengan usaha pihak tertentu yang cuba melemahkan kepercayaan dan akidah orang Islam di Selangor.

Justeru, baginda menitahkan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan JAIS memantau rapi dan mengambil tindakan sewajarnya tanpa teragak-agak terhadap usaha itu.

Titah baginda lagi, tindakan JAIS menyerbu gereja di Petaling Jaya Ogos lalu betul, tidak menyalahi undang-undang negeri serta selaras dengan Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Selangor) 1995 dan Enakmen Ugama Bukan Islam Selangor 1988.[malaysiakini.]

0 Comments:

Post a Comment