24 Julai 2011

Penyerang solo Oslo dikenal pasti



Seorang wanita berlumuran darah diberi bantuan berikutan serangan bom yang meragut sekurang-kurangnya 92 nyawa di Oslo, Norway kelmarin. Letupan itu menyebabkan beberapa bangunan termasuk pejabat perdana menteri terjejas teruk dengan kaca tingkap dan dokumen berselerakkan di atas jalan raya. – Gambar AP/AFP

STOCKHOLM 23 Julai - Seorang lelaki rakyat Norway berusia 32 tahun dikenali sebagai Ander Behring Breivik didakwa hari ini selepas dikenal pasti sebagai penyerang dalam dua serangan berkembar yang mengakibatkan 92 maut di Oslo, semalam.
Breivik ditahan oleh pasukan polis khas di Pulau Utoya, barat Oslo selepas dipercayai menyerang kem belia yang dianjurkan oleh Parti Buruh pimpinan Perdana Menteri, Jens Stoltenberg.
Bagaimanapun, latar belakang suspek masih menjadi misteri kepada polis Norway kerana dia yang berhaluan kanan itu mempunyai pandangan anti Islam selain tiada hubungan dengan kumpulan pelampau.
Suspek dipercayai meletupkan bom di kompleks bangunan kerajaan di sini sebelum menyamar sebagai anggota polis serta melepaskan tembakan di sebuah kem belia.
Saluran penyiaran awam NRK dan beberapa media Norway melaporkan, Breivik sering melahirkan pandangan haluan kanan dan anti Islam di Internet.
Agensi berita Norway, NTB berkata, suspek memiliki beberapa senjata api berdaftar dan menyertai sebuah kelab senjata api.
Breivik juga menguruskan satu firma pertanian yang membolehkannya mendapat baja dalam kuantiti yang banyak iaitu bahan yang berpotensi digunakan dalam membuat bom.
Seorang pegawai polis yang enggan namanya disiarkan berkata, lelaki itu tidak menganggotai sebarang kumpulan pelampau dan tiada rekod jenayah berat.
"Dia bukan tergolong dalam mereka yang dipantau dan tidak terlibat dalam kumpulan neo-Nazi. Namun, dia mungkin mempunyai ideologi berkenaan,'' ujarnya.
Kumpulan neo-Nazi melancarkan beberapa siri pembunuhan dan rompakan di Scandinavia pada 1990-an, tetapi tidak lagi aktif ketika ini.
Ketua Polis Negara, Sveinung Sponheim berkata, berdasarkan apa yang dinyatakan suspek di Internet, Breivik mendedahkan dia cenderung berhaluan kanan dan anti Islam.
"Bagaimanapun, sama ada sifat itu menjadi motivasi untuk dia melakukan dua serangan berkenaan masih belum diketahui,'' katanya.[sumber]

0 Comments:

Post a Comment