25 Julai 2011

BEBERAPA anggota polis dan penyelamat melakukan gerakan mencari mayat mangsa serangan Anders Behring Breivik di Pulau Utoya, Norway semalam.

OSLO, Norway - Suspek serangan berkembar di sini dan dekat Oslo, Anders Behring Breivik telah merancang serangan itu sejak 2009, lapor sebuah akhbar semalam.
Breivik, 32, kini ditahan kerana dia didapati menembak mati sekurang-kurangnya 85 orang dalam satu perhimpunan belia Parti Buruh di Pulau Utoya, pesisir pantai Norway dan membunuh tujuh lagi mangsa dalam satu letupan bom kereta yang merosakkan beberapa bangunan pentadbiran di sini pada Jumaat lalu.
"Dia mengaku bertanggungjawab," kata peguamnya, Geir Lippestad.
"Dia mengaku perbuatan tersebut kejam tetapi dia perlu melakukannya," jelas Lippestad.
Lelaki itu meletupkan sebuah bom kereta yang merosakkan beberapa bangunan pentadbiran termasuk pejabat Perdana Menteri, Jens Stoltenberg sebelum melakukan serangan di Pulau Utoeya dekat sini.
Pihak berkuasa Norway turut menemui satu dokumen setebal 1,500 di Internet, dipercayai ditulis oleh suspek tersebut yang menggambarkan ideologi serta perancangnya.
Dokumen tersebut mendedahkan Breivik bencikan pengaruh Islam yang dilihatnya semakin berkembang pesat di Eropah.
Lelaki itu juga dikatakan turut merancang supaya polis turut menangkapnya.
Dalam perkembangan berkaitan, polis akan mendakwa Breivik di bawah undang-undang keganasan Norway.
Lelaki berkenaan kini direman sehingga mahkamah memutuskan sama ada dia akan terus ditahan sehingga pihak berkuasa selesai melakukan siasatan.
Breivik yang berambut perang yang cedera ketika ditahan, disifatkan sebagai feudalmentalis Kristian dengan fahaman politik kanan. - Agensi

0 Comments:

Post a Comment