26 Julai 2012

KUALA LUMPUR, 26 Julai[TMI] — Penerimaan terhadap Datuk Seri Najib Razak menurun satu peratus kepada 64 peratus pada Jun lalu, namun penerimaan terhadap kerajaan menurun sebanyak enam peratus kepada 42 peratus pada bulan sama dengan penurunan terbanyak datang dari pengundi Melayu, menurut kaji selidik yang dijalankan Merdeka Center hari ini.
Kaji selidik yang dijalankan terhadap pengundi di Semenanjung Malaysia menunjukkan tahap kepuasan terhadap prestasi perdana menteri (PM) menurun bagi pengundi Melayu dan India, daripada 79 kepada 75 peratus, dan daripada 72 kepada 69 peratus.
Namun bagi pengundi Cina, penerimaan Najib (gambar) meningkat daripada 37 peratus pada bulan Mei kepada 42 peratus Jun lalu......klik tajuk / link


"Pendapat bercampur daripada komuniti mungkin disebabkan oleh timbulnya kesedaran terhadap kerajaan, ekonomi, dan antara responden India, majoritinya disebabkan oleh kenyataan yang dikeluarkan terhadap Datuk Ambiga Sreenivasan," kata Kaji Selidik Merdeka Center dalam satu kenyataan hari ini.
"Selain itu, ada juga responden yang terdedah dengan tindakan kerajaan untuk memansuhkan Akta Hasutan, pengiktirafan terhadap Kolej Tunku Abdul Rahman, dan kemarahan terhadap respon perhimpunan April, Bersih lalu," kata kaji selidik berkenaan.
Penerimaan terhadap Najib berada di paras 60 ke 70 peratus sejak tiga kaji selidik lalu oleh Merdeka Center dan khabar angin menyebut kemungkinan pilihan raya bakal dilaksanakan bulan ini sebelum mandat Barisan Nasional (BN) tamat pada April 2013.
Sebaliknya, Tun Abdullah Badawi sebelum ini yang pernah menikmati penerimaan 71 peratus sebelum mengadakan pilihan raya pada Mac 2008 dan menyaksikan beliau tewas dua pertiga majoriti.
Popularitinya (Najib) diterima daripada golongan berpendapatan rendah dan pembaharuan terhadap sistem perundangan.
Beliau telah mengumumkan kadar gaji minimum buat pertama kali di Malaysia pada penghujung April lalu - satu lagi langkah menarik golongan miskin.
Beliau telah mengadapi saat sukar untuk mendapatkan sokongan kelas pertengahan, namun sekurang-kurangnya, 25,000 perusuh di Kuala Lumpur pada  April lalu menuntut perubahan sistem pilihan raya yang menyebelahi gabungan pemerintah.
Protes itu berakhir dengan keganasan apabila polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah didakwa pada Mei kerana melanggar perintah mahkamah berhubung protes berkenaan dan boleh disingkirkan dari Parlimen jika disabit bersalah.
Bagaimanapun, kedudukan stabil Najib sama seperti Jun lalu tidak menterjemahkan sokongan terhadap kerajaan pimpinannya.
Kaji selidik itu mendapati pendapat ramai kepada kerajaan masih menurun, hanya 42 peratus mendapati mereka "gembira" dengan kerajaan, penurunan enam peratus dibandingkan pada Mei 2012.
Kaji selidik itu berkata, penurunan itu mungkin disebabkan oleh pengundi Melayu, yang menurun dari 65 peratus pada Mei, kepada 58 peratus pada Jun 2012.
"Pendapat kami, penurunan itu bukan disebabkan politik, atau pandangan mereka terhadap PM tetapi bagaimana pengundi melihat kedudukan ekonomi dan bagaimana ia memberikan kesan kepada kehidupan mereka," kata Merdeka Center.
Kaji selidik sama mendapati kepentingan terhadap ekonomi, terutamanya kos sara hidup dan gaji menjadi kerisauan utama pengundi, dengan 39 peratus, berbanding 33 peratus pada Mei 2012.
Ia kemudiannya diikuti masalah jenayah, sosial, pada 12 peratus dan isu politik pada lapan peratus.
Kaji selidik itu juga mendapati timbulnya kesedaran terhadap ekonomi, merasakan negara berada di landasan yang betul dengan jumlah 54 peratus, berbanding 58 peratus pada April 2012.
Kaji selidik ini dijalankan Merdeka Center di antara 22 hingga 29 Jun, dengan 1,010 pengundi berdaftar meliputi 59 peratus Melayu, 32 peratus Cina dan India, yang dihubungi melalui telefon.

0 Comments:

Post a Comment