04 Oktober 2010

Dalam isu ini terserlah karomah TOK GURU

MStar  1-Harga Rokok Naik lagi

PETALING JAYA: Mulai Isnin ini, harga rokok dijangka meningkat sebanyak 70 sen bagi satu pek 20 batang rokok.

Menurut laporan media berbahasa Cina, semua pek 20 batang rokok yang dijual pada harga RM9.30 sekarang, akan berharga RM10 satu pek.

Menurut sumber, kenaikan harga sebanyak 70 sen itu ialah salah satu kenaikan harga tertinggi untuk rokok. Sebelum ini, kenaikan harga rokok adalah antara 10 sen hingga 30 sen.

Pek rokok bergred tinggi dijangka berharga RM14.

Sumber menjangkakan kenaikan harga itu akan menyebabkan jualan rokok menurun sebanyak 10 peratus.

2-Tiada anugerah cemerlang untuk si perokok



WARGA kerja Jabatan Kesihatan Kedah yang merokok tidak akan dipertimbangkan untuk Anugerah Khidmat Cemerlang.



ALOR SETAR – Mulai tahun ini, Jabatan Kesihatan Kedah telah menetapkan hanya warga kerja jabatan itu yang tidak merokok akan dipertimbangkan untuk Anugerah Khidmat Cemerlang.
Pengarahnya, Dr. Marzukhi Md. Isa (gambar kecil) berkata, biarpun seseorang kakitangan itu bertugas dengan cemerlang tetapi mereka tetap tidak berpeluang untuk menerima anugerah tersebut jika mereka merupakan seorang merokok.
Tegas beliau, langkah itu diambil bagi membasmi tabiat merokok di kalangan warga kerja jabatan itu.
“Ketika ini, terdapat seramai 13,000 kakitangan di Jabatan Kesihatan Kedah dan daripada jumlah itu, 30 peratus adalah perokok dan kita tidak mahu doktor yang sentiasa mengingatkan pesakit tentang bahaya merokok adalah seorang perokok.
“Jadi, kita mengambil inisiatif ini supaya mereka (kakitangan kesihatan) mengurangkan pengambilan rokok dan sekali gus berhenti merokok,” katanya selepas majlis Sambutan Hari Jantung Sedunia peringkat negeri di Hospital Sultanah Bahiyah di sini semalam.

Tok Guru yang memulakannya

 3-Pas pilih calon tidak merokok di DUN Galas

KOTA BHARU - Pas akan memilih calon di kalangan mereka yang tidak merokok untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas nanti.
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kriteria tersebut merupakan antara syarat bagi mereka yang berminat ingin menjadi calon Pas pada pilihan raya kecil itu.
"Kalau merokok saya memang tidak boleh terima untuk jadi calon. Itu kena bagi tahu awal-awal kerana merokok ini boleh merosakkan segala-galanya dan tidak ada doktor baik Islam atau kafir mengatakan rokok ini baik," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Kelantan di sini semalam.
Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, kriteria lain untuk dipilih sebagai calon ialah tidak meninggalkan solat dan tidak pernah berpoya-poya dengan perempuan.

0 Comments:

Post a Comment