24 Januari 2012

Aziz Bari: Khoo Kay Kim buat hal lagi

Prof Dr Abdul Aziz Bari mempertikaikan tindakan pihak yang mengecamnya sebelum ini kerana mengulas titah Sultan Selangor tetapi berdiam diri terhadap pendapat kontroversi sejarahwan Tan Sri Khoo Kay Kim baru-baru ini.
"Khoo buat hal lagi; hari itu dia kata Malaysia tak pernah dijajah (yang kemudian diikuti oleh Zainal Kling). Hari ini dia kata Hang Tuah tak pernah wujud.
"Di mana PERKASA? Mana Ezam? Kenapa tak buat repot polis?" soal bekas pensyarah kanan di Universiti Islam Antarabangsa itu.

Khoo sebelum ini dilaporkan berkata berkata tiada bukti dan rekod tentang kewujudan Hang Tuah begitu juga dengan Puteri Hang Li Po dari China yang dikatakan telah berkahwin dengan Sultan Melaka di abad ke-15.
Manakala Aziz pula dikecam hebat atas kenyataannya bahawa Sultan Selangor Sharafuddin Idris Shah sebagai ketua agama negeri mempunyai hak campur tangan dalam isu Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) tetapi ia perlu selaras dengan ajaran Islam.
Selepas Senator Mohd Ezam Noor membuat laporan polis terhadapnya atas dakwaan menghina sultan, beliau menghadapi pelbagai tindakan, termasuklah disiasat pihak berkuasa dan diberikan surat tunjuk sebab oleh universiti.
Dalam kenyataannya kepada Malaysiakini, Aziz memperlekehkan sikap golongan itu yang berdiam diri atas nama kebebasan akademik.
"Saya hormati sikap mereka; tetapi kalau mereka benar-benar menerima kebebasan akademik Umno-BN harus terima juga komen saya ke atas Sultan Selangor?
"Betul atau tidak pendapat saya itu ia adalah natijah ilmu dan kepakaran saya; seperti juga Khoo Kay Kim dan Zainal Kling," katanya.[MK]

0 Comments:

Post a Comment