31 Mei 2011

Sumber[MK] Tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap enam bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual Petronas kepada pengeluar tenaga.

peter chinMenteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Peter Chin berkata kerajaan pada dasarnya telah bersetuju mematuhi mekanisma 'Fuel Cost Pass Through' (FCPT) yang akan menentukan kadar tarif pada masa hadapan.

“Kuantum kos bahan api (cent/kW unit) akan disalurkan kepada pengguna berdasarkan harga sebenar bahan api iaitu gas dan arang batu yang digunakan bagi menghasilkan tenaga bagi tempoh enam bulan,” kata Chin di Putrajaya semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjelaskan arahan kerajaan kepada Petronas supaya menaikkan harga gas asli daripada RM3 setiap mmBtu bagi setiap enam bulan sehingga ia mencecah harga pasaran menjelang tahun 2016.

Pada sidang akhbar berasingan di Kuala Lumpur, Ketua Pegawai Eksekutif Tenaga Nasional Bhd (TNB) Datuk Che Khalib Mohamad Noh (bawah, tengah) berkata FCPT bermakna pengguna terpaksa menanggung kos.

tenaga tnb pb 300511 azman mohd, che khalib mohamad noh, mohamed rafique merican"Kerajaan akan juga melaksanakan mekanisma FCPT bagi sektor tenaga. Mengikut FCPT, kos bahan api akan disemak setiap enam bulan.

"Sebarang perubahaan sama ada menaik ataupun menurun pada kos bahan api, khususnya gas, arang batu dan minyak akan ditanggung oleh pengguna,” katanya.

Sumber [eramuslim.com ]
 Kata taat secara umum selalu dikaitkan dengan kebaikan. Karena istilah ini biasanya diasosiasikan oleh kebanyakan masyarakat sebagai bukti baiknya keber-agama-an seseorang. Semakin beragama seseorang semakin ia disebut sebagai “orang yang taat”. Benarkah setiap orang yang disebut taat pasti merupakan bukti bagusnya ia dalam kehidupan beragama? Atau lebih khususnya lagi, benarkah orang yang disebut taat selalu merupakan seorang yang pasti bagus ketaqwaannya kepada Allah سبحانه و تعالى ?
Benarkah seorang karyawan yang selalu taat kepada pimpinan perusahaannya pasti seorang karyawan yang baik? Benarkah seorang anak yang selalu taat kepada orang-tuanya pasti merupakan seorang anak yang baik? Benarkah seorang anggota organisasi yang taat kepada pimpinan organisasinya pasti merupakan seorang anggota yang baik?

30 Mei 2011

TERTIPU...Ustaz Zul kerugian  RM100,000.
TERTIPU...Ustaz Zul kerugian RM100,000.

Kaki belit sasar ustaz, ustazah

 KUALA LUMPUR: [HM]Ustaz Harun atau Harun Mat Saat yang dikehendaki Bank Negara Malaysia (BNM) berhubung kes penipuan skim cepat kaya mencecah RM200 juta dipercayai turut memiliki sebuah syarikat jet persendirian di Pekan, Pahang, selain deretan kereta mewah termasuk Nissan FairLady, Subaru Impreza, Toyota Alphard dan BMW.
Difahamkan, semua aset mewah itu digunakan ahli lembaga pengarah Dina Group Sdn Bhd (Dina Group), milik Harun, 45, ketika berurusan dengan pelabur baru syarikat berkenaan yang memulakan operasi perniagaan pada 2006.

Perkara itu didedahkan seorang mangsa yang mahu dikenali sebagai Ustaz Zul, 36, yang mendakwa pernah beberapa kali bertemu Harun ketika terbabit dalam pelaburan skim cepat kaya diperkenalkan Dina Group.
“Melihatkan penampilannya yang meyakinkan selain bijak bermain kata-kata dan emosi sehingga menitiskan air mata menceritakan kesusahan dilalui, semua peserta yang menghadiri seminar atau bengkel seolah-olah ‘dipukau’ sehingga sanggup mendaftar sebagai ahli.

“Saya difahamkan Ustaz Harun bukan saja warak, malah turut bergiat aktif sebagai penceramah agama di sekitar pantai timur sebelum menjalankan perniagaan,” kata yang melabur sehingga RM100,000 antara Oktober 2008 hingga Mac 2009.

29 Mei 2011

Sumber [eramuslim.com]
Oleh Abdul Mutaqin
“Bagaimana Anda menjadi muslim?”
“Ya, karena saya mencintai agama Islam.”
“Sejak kapan Anda mencintainya?”
“Saya tidak tahu persis. Yang jelas sejak kecil saya sudah menjadi muslim.”
“Bagaimana dengan kedua orang tua Anda?”
“Sama seperti saya. Mereka muslim yang taat.”
“Apakah keduanya mengajarkan dan mengajak Anda menjadi muslim sepertinya?”
“Ya, dan hal itu adalah wajar menurut saya.”
“Kalau begitu, Anda keliru. Anda menjadi muslim karena orang tua Anda muslim. Bukan panggilan hati nurani.”
“Kenapa begitu?”
“Ya, sebab bukan mustahil kalau Anda lahir dan dibesarkan tidak oleh orang tua Anda yang muslim, Anda bukanlah seorang muslim seperti Sekarang.”
“Bagaimana dengan Anda, maksud saya kepercayaan Anda?”
“Saya saintis.”
“Kepercayaan apa itu?”
“Kepercayaan yang berdasarkan akal sehat, logika dan hasil penelitian yang valid. Pendeknya saya sangat percaya sain, ilmu pengetahuan dan teknologi.”
“Oo … bagaimana dengan orang tua Anda?”
“Sama seperti saya, cuma dia masih percaya pada Tuhan. Saya tidak. Bagi saya Tuhan adalah sain.”
“Kenapa begitu?”
“Saya tidak ingin seperti Anda, yang menjadi muslim karena ikut-ikutan orang tua. Bukan karena hati nurani.”
“Kalau Anda seorang saintis bahkan menganggapnya sebagai ‘tuhan’, bisakah Anda jelaskan kepada saya siapa itu Darwin dan teori evolusinya?”
“Tidak cukup menjelaskannya di pertemuan singkat kita ini.”
“Bisakah Anda menyederhanakan secara singkat saja?”
“Tidak mungkin, karena Anda tidak akan bisa memahaminya secara utuh.”
“Oke, ... tapi Anda percaya dengan teori itu?”
“Saya percaya, bahkan yakin sekali teorinya benar.”
“Ya, saya pun percaya.”
“Apa yang Anda percayai?”
“Ada yang bilang pada saya, Anda “mirip” kera!?”
“Anda keliru.”
“Jangan salahkan saya, karena Anda sendiri tidak mau menjelaskannya untukku.”
“Itu kan kata Darwin!”
“Kalau begitu, di mana kekeliruan Saya jika mengikuti agama bapak Saya? Sebab bukan mustahil, jika Anda seperti saya, tidak akan ada orang yang mengatakan pada saya bahwa Anda ‘mirip’ kera.”
Depok, Januari 2010
abdul_mutaqin@yahoo.com



NIAT: Interlok punca pelajar dipaksa cakap 'Keling Babi'
Novel Interlok, yang menjadi komponen sastera tingkatan lima dan kini melalui proses pindaan bahagian-bahagian yang sensitif terus dilanda kontroversi dan dikatakan memberi implikasi perkauman yang serius.

NONEPengerusi Pasukan Tindakan Interlok Nasional (NIAT) Datuk Thasleem Mohamed Ibrahim berkata terdapat beberapa kejadian kurang menyenangkan berlaku terhadap pelajar India sejak novel itu dijadikan bahan teks sastera di sekolah.

“Seperti di sebuah sekolah menengah di Sungai Buloh, dalam rakaman Youtube, kami dapati terdapat sekumpulan pelajar kaum Melayu memaksa seorang pelajar kaum India cakap 'Keling Babi'.

“Inilah punca kenapa kami mahu Interlok dihapuskan. Interlok tidak sesuai dijadikan novel pelajar sekolah,” katanya pada sidang akhbar kepada TV Selangor, semalam.

KAIRO (Arrahmah.com) – Pengadilan Mesir mendenda Presiden yang digulingkan, Hosni Mubarak, dan dua mantan pejabat Mesir lainnya dengan uang sebesar £ 55 juta karena memblokir jaringan internet dan telepon selama protes Januari.

Pengadilan memutuskan agar Mubarak membayar denda £ 20 juta; mantan Perdana Menteri Mesir Ahmed Nazif £ 4 juta, serta mantan Menteri Dalam Negeri Mesir, Habib al-Adly, sebesar £ 30 juta karena dinilai telah mengeluarkan kebijakan yang merusak mereka terhadap ekonomi nasional, sumber pengadilan mengatakan.
Ini adalah putusan pengadilan pertama yang dilakukan terhadap Mubarak sejak dia digulingkan pada tanggal 11 Februari lalu.
Mubarak menghadapi tuduhan lebih serius, termasuk memerintahkan pembunuhan terhadap demonstran. Tuduhan ini dapat mengantarkan Mubarak pada hukuman mati.
Dua putranya, Alaa dan Gamal, juga diseret ke meja hijau karena berbagai tuduhan. Kejahatan mereka yang terdaftar di pengadilan di antaranya adalah pembunuhan yang disengaja, percobaan pembunuhan terhadap para demonstran, penyalahgunaan wewenang, menghambur-hamburkan dana publik, serta melawan hukum untuk memperoleh keuntungan pribadi. (althaf/arrahmah.com)

28 Mei 2011

KAIRO (Arrahmah.com) – Mesir pada Sabtu (28/5/2011) membuka kembali perbatasan Rafah dengan Jalur Gaza, sehingga memungkinkan siapapun untuk menyeberang secara bebas untuk pertama kalinya dalam empat tahun, AFP melansir.
Bus pertama yang penuh dengan penumpang menyeberang ke Mesir pada hari Sabtu pagi (28/5) di terminal Rafah, tempat sekitar 400 warga Gaza menunggu.
Selain itu, hari ini terdapat dua ambulans yang mengangkut pasien dari Jalur Gaza untuk memperoleh perawatan yang layak di Mesir.
Menteri Luar Negeri Mesir, Nabil al-Arabi, mengumumkan pada tanggal 29 April, setelah rekonsiliasi antara Fatah dan Hamas, menyatakan bahwa perbatasan itu akan dibuka secara permanen. Langkah ini akan membantu meringankan blokade yang dikenakan oleh Israel terhadap Gaza.
Perbatasan Rafah akan dibuka selama delapan jam setiap hari kecuali hari Jumat dan hari libur. Meski demikian, perbatasan ini tetap tidak bisa dilewati oleh angkutan barang.
Sejak pengusiran dari mantan presiden Hosni Mubarak pada tanggal 11 Februari, dewan militer telah melonggarkan pengaturan ketat Mesir di Rafah.
Sementara itu, dibukanya perbatasan ini ternyata membawa kekhawatiran tersendiri bagi Israel. Negara Zionis itu menganggap bahwa langkah tersebut akan lebih memudahkan para ‘militan’ untuk masuk dan keluar dari Gaza. (althaf/arrahmah.com)

KABUL (Arrahmah.com) - Aliansi salibis NATO mengeluarkan rincian terbaru pada Jumat (27/5/2011) delapan tentara AS tewas saat berpatroli di Afghanistan akiba dihantam oleh dua ledakan besar berturut-turut.
Insiden ini dinilai sebagai insiden paling mematikan bagi salibis NATO di Afghanistan sejak 27 April ketika seorang pilot militer veteran Afghanistan menewaskan delapan tentara salibis Amerika dan seorang kontraktor sipil Amerika di bandar udara Kabul.
Serangan Kandahar dimulai saat pasukan salibis mulai memeriksa benda mencurigakan yang ditemukan saat patroli di distrik Shorabak, 12 mil (19 kilometer) dari perbatasan Pakistan. Ledakan pertama melukai beberapa salibis, sedangkan yang ledakan kedua terjadi saat sejumlah salibis lainnya mencoba membantu korban yang terluka.
Beberapa pejabat AS telah mengkonfirmasikan bahwa delapan korban adalah pasukan berkewarganegaraan orang Amerika. Dua polisi Afghanistan juga tewas sementara dua orang lainnya luka-luka, kata Jenderal Abdul Raziq, kepala polisi perbatasan Afghanistan di provinsi ini.
Secara terpisah, NATO pada hari Jumat (27/5) mengumumkan kematian tentara salibis lainnya dalam serangan mujahidin, yang juga terjadi di Afghanistan selatan. Empat puluh salibis menurut laporan internasional telah tewas sejauh bulan ini. Sementara sejauh tahun ini, sudah ada 191 tentara koalisi yang tewas di Afghanistan.
Mujahidin mengumumkan untuk mengawali serangan terbarunya di musim semi pada tanggal 1 Mei terhadap salibis NATO dan pemerintah boneka Afghanistan.
Akan tetapi, NATO tetap bersikukuh untuk menyerahkan kendali keamanan dalam negeri pada pemerintah dan militer Afghanistan pada tahun 2014. (althaf/arrahmah.com)


Ismail Sabri Cadang Koperasi Muslimin Dipertimbang Untuk Anugerah Tokoh Koperasi
KUALA LUMPUR, 27 Mei (Bernama) -- Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini mencadangkan agar Koperasi Muslimin Malaysia Berhad dipertimbang untuk Anugerah Tokoh Koperasi sempena sambutan Hari Koperasi Negara tahun ini.

Beliau berkata cadangan itu berasaskan pencapaian membanggakan koperasi tersebut sepanjang 30 tahun beroperasi.

"Pencapaian itu termasuk sebagai antara koperasi pertama mempelopori sistem muamalat berasaskan perinsip Islam, mengetengahkan gabungan ulama dan profesional sebagai anggota lembaga serta memiliki aset bernilai lebih RM60 juta.

"Pencapaian ini telah mengharumkan nama Koperasi Muslimin di kalangan anggota khususnya dan masyarakat amnya," katanya dalam ucapan merasmikan sambutan ulang tahun ke-30 koperasi itu, di sini.

Teks ucapan beliau dibacakan Pengarah Bahagian Statutori dan Pendaftaran Mat Deris Jusoh.

Koperasi Muslimin yang ditubuhkan pada 27 April 1981 kini mempunyai 43,000 anggota, mengumpul dana saham berjumlah lebih RM25 juta serta pernah tersenarai antara 100 koperasi terbaik negara pada 2008.

-- BERNAMA

Sumber  eramuslim.com
Pertanyaan di atas merupakan judul sebuah buku terkenal karya Amir Syakib Arsalan yang ditulis pada awal abad ke dua puluh. Beliau menulisnya sebagai hasil analisanya terhadap kondisi terpuruk dan terpecah-belahnya ummat Islam pada masa itu. Sesudah hampir satu abad sejak ditulis, ternyata isi bukunya masih cukup relevan dengan realitas ummat Islam dewasa ini.
Beliau menjadi saksi sejarah keruntuhan Kesultanan Turki Utsmani serta semakin mencengkeramnya fihak imperialis penjajah Eropa di berbagai negeri Islam. Beliau mencatat bagaimana negeri-negeri Islam tidak berdaya dijajah oleh aneka penjajah, seperti Inggris, Perancis, Itali,[klik tajuk]

27 Mei 2011


26 Mei 2011

JEDDAH (Arrahmah.com) – Menteri Urusan Islam Arab Saudi, Saleh Al-Asheikh menekankan perlunya memanfaatkan media informasi modern termasuk internet dan stasiun radio FM untuk menyebarkan dakwah Islam.
“Radio FM dengan gelombang pendek telah ditemukan lebih efektif dalam menyebarkan agama Islam, dan hal itu berhasil dilakukan oleh negara-negara Afrika, Asia Timur, dan Asia tenggara.” kata menteri.
“Kita bisa mencapai sejumlah besar orang melalui radio FM dari saluran satelit dan dengan harga yang murah,”katanya dan mendesak para dermawan untuk menggunakan media yang dinamis tersebut untuk kerja Da’wah.
Ia juga menambahkan para ulama Islam di Inggris dapat memberikan kelas-kelas dan kuliah melalui Internet, dengan menargetkan penonton di berbagai belahan dunia karena banyak orang di seluruh dunia ingin tahu lebih banyak tentang Islam.
Selain itu, Al-Asheikh juga menekankan penggunaan media sosial seperti Facebook dan Twitter untuk penyebaran Islam, karena mayoritas generasi muda menggunakan media ini untuk komunikasi dan bertukar informasi.
Ia berharap saluran satelit perlahan-lahan akan menghilang dalam 10-15 tahun ketika orang-orang akan mengalihkan fokus mereka ke Internet. “Jadi, kita harus memiliki kehadiran yang lebih besar di Internet dan kita harus mengeluarkan uang lebih untuk mengembangkan media ini,” katanya.
Pada Senin lalu, Al-Asheikh meluncurkan situs baru tentang Hadist yakni, www.alssunnahnet.com yang berisi pengetahuan tentang kehidupan dan ajaran Nabi Muhammad Shalallahu Alaihi Wassalam. Situs ini juga menawarkan fatwa dan konsultasi legislatif, yang dijawab oleh sekelompok ulama dari berbagai bidang ilmu. (voaI/rasularasy/arrahmah.com)

Kamis, 26/05/2011 Sumber eramuslim.com
Politik Mesir berada di persimpangan jalan. Semua bermula tentang keputusan dan pilihan yang akan diambil pemerintah dan rakyat Mesir. Karena ada perbedaan yang sangat pokok. Berkaitan pandangan kaum Islamis dan kaum Liberal tentang bentuk negara.
Keduanya memiliki pandangan yang berbeda, dan bersifat fundamental. Yaitu tentang identitas negara. Apakah Mesir menjadi negara yang menganut sistem liberal atau menganut sistem yang tidak memisahkan antara agama dengan negara.
Kaum Liberal, berusaha dengan keras menolak, dan bahkan melawan kaum Islamis yang menolak ide pemisahan agama dengan negara (sekuler). Sementara itu, kaum Liberal dengan gigih menginginkan agar bentuk atau model negara Mesir, berbentuk sekuler, yang kemudian mereka ungkapkan dengan : "negara sipil".

KUALA LUMPUR, 25 Mei (Bernama) -- Semua tumpuan kini beralih kepada perebutan jawatan nombor dua PAS ekoran timbulnya persoalan sama ada Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa akan mempertahankan jawatannya atau menarik diri daripada pertandingan selepas Naib Presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man memutuskan untuk bertanding jawatan itu.

Para pemimpin parti berkata kemasukkan Tuan Ibrahim dalam perebutan jawatan itu telah mengubah perkiraan, dinamik dan perspektif pemilihan parti memandangkan terdapat tiga pemimpin bertanding jawatan nombor dua, memaksa para calon menyemak semula strategi dan peluang mereka.

25 Mei 2011

AL QUDS (Arrahmah.com) - Yayasan Al Aqsha menegaskan, Israel serius hendak menghancurkan jalan gerbang Mughoribah yang terletak di sekitar Masjidil Aqsha, untuk membangun jembatan militer dan yahudisasi kawasan Barat Daya Masjid.
Dalam konferensi pers, Senin (23/5/2011) yang salinannya diterima Pusat Informasi Palestina, Yayasan tersebut menjelaskan bahwa prosedur lapangan Israel dan draf rencana pembangunan membuktikan dengan jelas upaya penghancuran jalan gerbang Mugharibah yang merupakan bagian tidak terpisahkan dari Masjidil Aqsha.
Dalam berita Radio nasional Israel disebutkan bahwa pemerintah kota Al-Quds akan membuat undang-undang untuk menghancurkan jembatan sementara dekat gerbang Mugharibah di kota Tua. Penghancuran gerbang Mugharibah atau jembatan sementara tinggal menunggu keputusan PM Israel, yang juga telah memberikan keputusan pada tahun 1996 membuka terowongan Barat Masjidil Aqsha.
Senada dengan hal tersebut, seorang arsitek pemkot menyatakan, penggunaan jembatan ini harus dihentikan, sebab tidak menjamin keamanan dan keselamatan sipil.
Yayasan Al-Aqsha menganggap statemen arsitek tersebut sebagai pembagian peran untuk mempercepat penghancuran gerbang Mugharibah yang menuju arah Masjidil Aqsha.
Sebelumnya Tahun 2007 Israel menghancurkannya setelah beberapa bagiannya roboh pada awal tahun 2004 disebabkan penggalian bawah tanah yang mereka lakukan. Saat itu Israel membangun jembatan kayu sementara yang digunakan oleh para pemukim yahudi dan pasukan Israel untuk menuju Masjidil Aqsha.
Yayasan Al-Aqsha menambahkan, Komite Perencanaan dan Pembangunan Pemkot Israel di Al-Quds beberapa bulan lalu menetapkan rencana yahudisasi area Masjidil Aqsha, termasuk menghancurkan jalan gerbang Mugharibah, mengubah secara keseluruhan kawasan Al-Buraq, dan area Selatan Masjidil Aqsha. Rencana saat ini merupakan bagian dari upaya Israel menghancurkan gerbang Mugharibah.
Israel berupaya melakukan penghancuran gerbang Mugharibah dan membangun jembatan militer untuk memudahkan tentara dan warga Israel menyerbu Masjidil Aqsha.
Aksi ini merupakan upaya dalam penghancuran bagian Masjidil Aqsha, yahudisasi kawasan tembok ratapan, dan menghubungkan jembatan militer dengan jaringan terowongan di bawah Masjidil Aqsha. Hal ini sebagai upaya penguasaan Masjidil Aqsha baik dari atas ataupun bawahnya. (voaI/rasularasy/arrahmah.com)

KUALA LUMPUR, 25 Mei[malaysianinsider] – Perkasa hari ini memberi amaran kepada MCA dan MIC agar tidak campur tangan dalam isu pemberian biasiswa kepada kesemua pelajar yang mencatatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM untuk belajar di luar negara.
Justeru tegas Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali (gambar), pihaknya mendesak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) agar tidak tunduk kepada tekanan yang dibuat parti-parti politik termasuk dari Barisan Nasional (BN).
“Perkasa mendesak agar JPA tidak tunduk kepada tekanan mana-mana parti politik dalam soal urusan pemberian biasiswa.
“Ia urusan kerajaan dan MCA atau MIC jangan ganggu urusan JPA, Umno dan Pemuda Umno tidak ganggu JPA walaupun ramai Bumiputera tidak dapat biasiswa JPA dan pelajar Bumiputera yang tidak diberi biasiswa belajar di luar negara,” katanya dalam satu kenyataan.
Kata Ahli Parlimen Masir Mas itu, sepatutnya semua pihak tidak memperbesarkan isu pembahagian biasiswa.
Beliau berkata pelajar-pelajar terbabit  boleh meneruskan pengajian masing-masing dalam negara memandangkan semua kursus ada ditawarkan di pusat-pusat pengajian tinggi.
“Sepatutnya semua pihak bersyukur, belajar di mana-mana tidak menjadi soal apatah lagi belajar dalam negara sendiri, di mana-mana sudah banyak IPTA dan semua kursus ada ditawarkan.
“Ia juga menyelamatkan aliran wang keluar negara malah kosnya lebih tinggi. Membiayai seorang pelajar keluar negara boleh menampung dua hingga tiga pelajar belajar dalam negara,” katanya.
Kata Ibrahim, kuota pembahagian biasiswa yang dilaksanakan kerajaan sekarang menyebabkan Bumiputera terjejas.
“Biasiswa untuk keluar negara hanya pascasiswazah dalam disiplin yang tidak ada dalam negara, oleh itu Perkasa cadangkan biasiswa ijazah pertama keluar negara di mansuhkan dan hanya biasiswa untuk belajar dalam negara.
“Bumiputera amat terjejas dengan kuota 55-45 peratus antara Bumiputera dan bukan Bumiputera yang dibiayai oleh JPA,” katanya.
Semalam Datuk Seri Nazri Aziz menegaskan Putrajaya tidak pernah menjanjikan biasiswa kepada kesemua pelajar yang mencatatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM untuk belajar di luar negara.
Sebaliknya kata beliau, kerajaan hanya komited untuk memastikan setiap pelajar cemerlang diberi jaminan tempat di institusi tempatan dan luar negara dengan biasiswa.

NURISTAN (Arrahmah.com) - Mujahidin Imarah Islam Afghanistan (IIA) berhasil menduduki sebuah kota di Afghaistan timur setelah dua hari pertempuran sengit antara Mujahidin melawan tentara boneka Afghan dan sekutunya.
Kota Duab di provinsi Nuristan jatuh ke tangan Taliban setelah dua hari pertempuran, lapor koresponden Press TV pada Rabu (25/5/2011).
Komandan kepolisian lokal mengklaim tentara Afghanistan melarikan diri dari kota sebagai bagian dari taktik.
Pejabat Afghan mengklaim mereka berhasil menewaskan 10 “militan” Taliban dalam pertempuran selama dua hari.  Namun mereka enggan mengungkapkan kerugian nyawa di pihak mereka.
Sekitar empat bulan lalu, Mujahidin IIA mengambil alih kontrol atas kota Barge Matal di timur provinsi Nuristan.  (haninmazaya/arrahmah.com)

Sumber eramuslim.com
و الذي نفس محمد بيده لا تقوم الساعة حتى يظهر الفحش و التفحش و سوء الجوار و قطيعة الأرحام و حتى يخون الأمين و يؤتمن الخائن



“Demi Allah,tidak akan terjadi kiamat sehingga tersebarnya kecabulan dan tindakan tidak senonoh, lingkungan tetangga yang buruk, putusnya tali silaturrahim, orang amanah dikhianati dan pengkhianat dipercaya.”
(Al-Mustadrak ‘alash-Shahihain)
Klik tajuk untuk membaca seterusnya

Kesesatan Syiah

Pemimpin ajaran sesat ditahan


PIHAK berkuasa merampas kain rentang yang digunakan oleh para pengikut Syiah untuk satu majlis di Taman Sri Gombak dekat Kuala Lumpur semalam.


GOMBAK - Kumpulan Syiah yang difatwakan sesat dan menyimpang daripada landasan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini tidak pernah serik apabila jemaah itu sekali lagi diserbu oleh pihak berkuasa di Dataran Padang Rakyat, Taman Sri Gombak di sini semalam.
Ketika serbuan pada pukul 1.15 petang oleh sepasukan pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) itu, penganjur didapati telah menjemput kira-kira 150 tetamu untuk hadir pada majlis 'Wanita Dalam Penyelesaian Masalah Global dan Pencapaian Keamanan Sejagat' yang sengaja diadakan bagi mengaburi mata pihak berkuasa untuk menyebarkan fahaman tersebut.
Antara ajaran kumpulan itu ialah menghalalkan para pengikutnya bernikah secara kontrak dan membenarkan sembahyang jamak dilakukan pada bila-bila masa walaupun bukan dalam keadaan darurat.

24 Mei 2011


ISHAK (kiri) bersama kakitangan Hospital Raja Perempuan Zainab II melihat kereta Perodua Kancil yang menyebabkan Nor Izyan lemas di Tumpat kelmarin.


TUMPAT - Tindakan tergesa-gesa seorang lelaki yang tidak mahu ketinggalan menghadiri upacara pengebumian sepupunya mengundang padah apabila dia pula kehilangan anak bongsunya yang lemas selepas tertidur bersendirian di dalam kereta kelmarin.
Kejadian pukul 11.45 pagi di Tanah Perkuburan Islam Morak dekat sini itu menyebabkan Nor Izyan Natasya Ishak, 3, menemui ajal selepas dia dibiarkan tidur di tempat duduk belakang kereta jenis Perodua Kancil selama hampir satu jam dalam keadaan kesemua pintu dan tingkapnya tertutup rapat.
Ketika ditemui, keadaan Nor Izyan begitu lemah manakala tubuh serta pakaiannya lencun dibasahi peluh ekoran tindakan bapanya, Ishak Salleh meletakkan kereta itu di bawah panas terik. Jarak antara kereta dan kubur itu kira-kira 500 meter.
Anak bongsu daripada enam beradik itu disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Klinik Kesihatan Wakaf Bharu dekat sini akibat kekurangan oksigen.[kosmo]

23 Mei 2011















KUALA LUMPUR, 23 Mei  Sumber [themalaysianinsider.]
– Status Chua Tian Chang atau “Tian Chua” sebagai Ahli Parlimen Batu kekal tidak jelas selepas Mahkamah Rayuan mengetepikan rayuannya berhubung hukuman yang dikenakan atas tuduhan menggigit seorang anggota polis.
Naib Presiden PKR itu (gambar) memberitahu The Malaysian Insider bahawa mahkamah menolak rayuan ekoran bantahan timbalan pendakwa raya bahawa ia difailkan selepas tempoh 14 hari yang dibenarkan oleh undang-undang.
“Jadi hukuman tidak dicabar dan keputusan Mahkamah Tinggi dikekalkan dan status saya tidak berubah,” kata wakil rakyat penggal pertama ini.
Pertengahan Jun lalu, Hakim Mahkamah Tinggi Hakim Datuk Ghazali Cha mengetepikan hukuman penjara enam bulan dan denda RM3,000 terhadap Tian Chua, yang dikenakan oleh Mahkamah Majistret berhubung tuduhan mencederakan anggota polis pada 2007 dan mengantikannya denda RM2,000 atau dua bulan penjara.
Mengikut Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan seseorang Ahli Parlimen hilang kelayakan jika beliau disabitkan oleh mahkamah dan dihukum penjara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 dan beliau tidak mendapat pengampunan.
Ketika itu, Pengerusi DAP Karpal Singh yang juga seorang peguam berkata, sebagai contoh, pada 1975 anggota Parlimen DAP Fan Yew Teng terpaksa mengosongkan kerusi Parlimen Menglembu setelah beliau dihukum penjara enam bulan dan didenda RM2,000 kerana disabitkan kesalahan mengikut Akta Hasutan.
Karpal berkata mengikut Perkara 53 perlembagaan itu, seseorang anggota Parlimen akan hilang kelayakan serta-merta jika beliau tidak merayu mengenai keputusan mahkamah dalam tempoh 14 hari.

KUALA LUMPUR, [harakah]23 Mei: Kemunculan Malaysia sebagai negara yang menduduki tangga ke-10 peminum arak paling ramai di dunia, jelas meletakkan Malaysia sebagai negara lebih teruk dari negara-negara bukan umat Islam di seluruh dunia.
Dengan kedudukan itu juga, jelas melambangkan kegagalan Kerajaan BN yang ditunjangi Umno dalam mendidik rakyatnya tentang bahaya arak agar menjauhinya.
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Taib Azamuddin Md Taib (gambar) berkata, kejadian itu turut menjadi satu tamparan hebat kepada umat Islam di negara ini, memandangkan negara ini adalah negara umat Islam dengan Islam sebagai agama rasminya.
Menurut beliau, dalam masa yang sama, ia turut melibatkan maruah para mufti sendiri di tanah air kerana Malaysia turut memiliki mufti yang ramai yang berjumlah 14 orang di seluruh negara.
Katanya, selain itu, ia turut memberikan tamparan hebat kepada menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Islam yang berada di JPM yang walaupun tidak mempunyai kementerian khusus, tetapi berfungsi sebagai menteri yang bertanggungjawab penuh terhadap hal ehwal Islam di negara ini. 
"Memang amat mengaibkan. Dah lebih 50 tahun Kerajaan BN yang ditunjangi Umno memerintah negara ini, tetapi masih gagal mengatasi masalah ini," katanya ketika dihubungi, hari ini.
Akhbar milik MCA, The Star semalam menyiarkan statistik tahun ini yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) bahawa Malaysia menduduki "ranking Top 10" peminum arak paling ramai di dunia.
WHO turut menjelaskan, Malaysia membelanjakan US$500 juta (RM1.5 bilion) untuk alkohol dengan kadar penggunaan per kapita sebanyak 7 liter, manakala penggunaan beer di Malaysia pula mencecah 11 liter per kapita.
Menurut Ustaz Taib, para pemimpin Umno sepatutnya berasa malu dengan statistik itu, memandangkan sebelum ini mereka begitu bangga apabila Amerika Syarikat mengiktiraf Malaysia sebagai negara Islam contoh.
Antara pemimpin Umno yang jelas menyuarakan kebanggaannya dengan pengiktirafan Amerika itu termasuklah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin sendiri.
"Jadi sekarang apakah sudahnya? Patutlah Amerika mahu Malaysia jadi negara Islam contoh. Tidakkah para pemimpin Umno malu dengan apa yang berlaku itu?" katanya sinis.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Baling berkata, walaupun secara dasarnya statistik itu melibatkan orang bukan Islam, tetapi kejadian itu tidak akan berlaku sekiranya Kerajaan BN tahu melaksanakan tanggungjawabnya terhadap rakyat.
"Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, Kerajaan BN tidak sepatutnya membiarkan rakyatnya begitu bebas dengan minuman arak, tetapi mestilah ada dasar tertentu yang perlu dilaksanakan bagi kawalan dan pemantauannya.
"Selain itu, kerajaan juga perlu melaksanakan dasar-dasar tertentu ke arah mendidik rakyatnya agar faham dengan bahaya minuman keras. Tetapi tanggungjawab itu ternyata gagal dilaksanakan oleh Kerajaan BN," katanya.
Beliau turut bimbang jika statistik itu juga turut membabitkan umat Islam sendiri, memandangkan di negara kita sememangnya terdapat anak pemimpin sendiri yang menjadi taukeh syarikat arak terbesar di Filipina, San Miguel, manakala bapanya pula asyik menghentam ulama kononnya dialah yang lebih pandai mengenai hukum-hakam.
Lebih jauh dari itu, katanya, walaupun umat Islam sendiri tidak meminumnya, tetapi kegitan itu juga pasti turut melibatkan umat Islam kerana persoalan arak itu sendiri melibatkan 10 perkara atau 10 pihak.
"Antaranya termasuklah pihak yang mengeluarkan lesen penjualan arak, orang yang menyediakan pembuatannya, orang yang menghidangnya dan orang yang mengangkutnya.
"Walaupun saya hanya menyebut beberapa perkara dari 10 perkara itu, tetapi dari yang saya sebutkan itu, tidakkah ia juga turut terbabit dengan umat Islam?" tegasnya.
Dengan kedudukan Malaysia di tangga ke-10 peminum arak tertinggi di dunia, jelas beliau, ternyata menunjukkan Kerajaan BN yang ditunjangi Umno tidak mengambil berat tentang perkara itu, walaupun ia akan mendatangkan kesan amat buruk kepada negara.
"Arak adalah ibu maksiat. Jika ia tidak ditangani dengan baik, ia pasti akan mendatangkan masalah besar kepada peminumnya sendiri, keluarga, masyarakat dan negara, termasuk mempertingkatkan lagi kes-kes gejala sosial," katanya.
Menurut beliau lagi, tokoh gerakan Islam, Al-Syahid Syed Qutb di dalam bukunya "Fi Zilli Quran" menjelaskan, kelebihan kepimpinan Islam antara lain akan menjaga dan mendokong kedaulatan agama, dakwah dan akhlak rakyatnya.
"Dalam Umno BN ternyata tidak ada landasan itu. Ia amat berbeza dengan PAS. Inilah yang perlu disedari oleh seluruh rakyat negara ini dengan memberikan sokongan padu kepada PAS dan Pakatan Rakyat, bagi membolehkan negara muncul sebagai negara yang diberkati Allah," ujar beliau.   

WAZIRISTAN (Arrahmah.com) – Sebuah saluran televisi lokal mengutip pernyataan agen intelijen Afghan melaporkan bahwa amir Imarah Islam Afghanistan, Mullah Mohammad Omar telah syahid di Pakistan.

“Mullah Omar tewas dalam perjalanan dari Quetta menuju Waziristan Utara,” ujar televisi TOLO dalam siaran beritanya seperti yang dilansir Xinhua hari ini (23/5/2011).
Televisi chanel privat itu, bagaimanapun, tidak memberikan rincian lain terkait kabar ini.
Sementara itu, pejabat keamanan lokal mengonfirmasikan “pembunuhan” tersebut, mengatakan bahwa Mullah Omar tewas di Pakistan.
“Itu benar bahwa Mullah Omar telah tewas,” ujarnya.
Mullah Omar merupakan pendiri Taliban (kini bergabung dengan kelompok lain dan mendirikan Imarah Islam Afghanistan-red) yang pernah memimpin negara Afghanistan pada tahun 1996 sampai 2001.
Amir Imarah Islam Afghanistan (IIA) ini, menjadi salah satu target perburuan Amerika Serikat sejak mereka menyerang Afghanistan pada tahun 2001.
Laporan pembunuhan amir IIA datang hanya beberapa minggu setelah laporan kematian amir Al Qaeda, Syaikh Usamah bin Ladin rahimahullah, juga di Pakistan.
Belum ada statemen resmi yang dikeluarkan oleh pejabat IIA terkait pemberitaan ini.  Situs Voice of Jihad yang menjadi agen berita resmi Imarah Islam Afghanistan pun belum memberitakan laporan ini.  (haninmazaya/arrahmah.com)

Senin, 23/05/2011 Sumber eramuslim.com
Sebuah kebangkitan Islam akan terjadi di wilayah timur Libya yang dikuasai pemberontak setelah puluhan tahun mengalami pembatasan oleh Muammar Gaddafi, namun ulama di Benghazi mengatakan kebangkitan Islam di Libya tidak akan menjadi sumber baru ekstremisme agama sebagaimana yang ditakutkan Barat.
Pembatasan praktek keIslaman telah menjadi sejarah panjang di bagian timur negara Arab Afrika Utara itu sejak diambil alih oleh pemberontak anti-Gaddafi, dan para ulama di sana melihat akan adanya peran yang jauh lebih besar bagi perkembangan Islam di negeri ini jika Gaddafi akhirnya terusir dari kekuasaannya.
Di bawah pemerintahan Gaddafi yang otokratik yang memasarkan sosialisme komunal yang juga meliputi ajaran Islam, ibadah umat Islam diatur dengan sangat hati-hati dan setiap manifestasi nyata dari tindakan politik, atau militansi yang terkait Islam bisa menarik tindakan keras aparat keamanan.
Namun masyarakat Libya tetaplah penganut Islam konservatif dalam karakternya dan saat ini tengah berkembang di wilayah timur yang dikuasai pemberontak.
Dalam tanda-tanda maraknya simbol-simbol keIslaman yang lebih besar, beberapa pemberontak telah berani memanjangkan kembali jenggot mereka, melakukan shalat jamaah secara terbuka, menjual buku-buku agama untuk belajar syariah, atau hukum Islam - yang semuanya, di bawah pemerinatahan Gaddafi, bisa menyebabkan penangkapan dan penahanan.
"Situasi di Libya yang bebas akan kembali ke keadaan aslinya - keadaan alami dari menjalankan praktek agama dalam kehidupan, dalam moral rakyat, di mana mereka akan kembali ke masjid," kata Usamah al-Salaaby, seorang ulama dan pakar syariah di Benghazi.
"Kemajuan di medan perang meski lambat yang dilakukan para pemberontak telah menjadi sebab maraknya kembali praktek keIslaman di Libya, kata Salim Jabir, ulama senior di wilayah timur Libya yang juga kepala badan pengawas masjid.
Dalam bagian rencananya, ia akan mengembangkan lebih banyak lagi sekolah syariah, memasyarakatkan kembali jenggot dan menyerukan secara publik untuk jihad, atau perang suci, melawan Gaddafi, yang mungkin akan membuat beberapa negara Barat bergidik, di mana jihad dan madrasah Islam sering dihubungkan dengan militansi agama.(fq/reu)

Ketua Hakim Negara Tun Zaki Tun Azmi dipercayai berada dalam keadaan kritikal setelah terjatuh di Wad ED, Hospital Putrajaya pagi ini.

NONEBeliau dipercayai mengidap tekanan darah rendah dan komplikasi jantung, lapor Utusan Malaysia.

Bagaimanapun, beliau kini dilaporkan dibawa ke Institut Jantung Negara (IJN) untuk rawatan susulan.

Malaysiakini difaamkan, keluarganya kini mahukan privasi dan tidak mahu bercakap dengan pihak media buat masa ini.

Sebagai ketua hakim yang keenam, Zaki, 66, dilantik pada 21 Oktober 2008, menggantikan Abdul Hamid Mohamed.

Beliau juga berkhidmat sebagai hakim mahkamah persekutuan dan presiden mahkamah rayuan.[malaysiakini.]

RIYADH (Arrahmah.com) - Arab Saudi pada hari Minggu (22/5/2011) memenggal kepala pria berkewarganegaraan Pakistan yang dinyatakan bersalah karena membunuh sesama warga di kota suci Mekkah, kantor berita resmi SPA mengatakan.
“Tareq Gaweid Ghulam, seorang Pakistan, telah membunuh Arif Khuda Bakhsh yang juga orang Pakistan, menggunakan kapak karena terjadi sengketa antara mereka,” lapor SPA.
Eksekusi terhadap Ghulam ini merupakan eksekusi yang ke-18 di kerajaan Saudi tahun ini, menurut hitungan AFP.
Pada tahun 2010, terdapat 27 eksekusi dilaporkan, turun dari 67 pada tahun 2009 dan 102 pada tahun 2008.
Arab Saudi yang merupakan negara sekular dan sangat kapitalis korporatif yang menangani selalu kasus pemerkosaan, pembunuhan, tindakan murtad, perampokan bersenjata, serta perdagangan narkoba dengan Syariat Islam. (althaf/arrahmah.com)

22 Mei 2011

Oleh Ashif Aminulloh Fathnan
Kau sebelumnya tak ada, lalu menjadi ada dengan kondisi yang telah ada sebelumnya; orang tua, kakak, adik, lingkungan, kebudayaan. Dari ujung pangkal kehidupanmu kau sudah mengumpulkan banyak tanya; dari mana asalmu, mengapa kita menjadi sadar, dan bisa berpikir, siapa yang membuat kita berpkir?
Ada banyak pertanyaan, dan dari yang banyak itu lalu menggiringmu pada perenungan, pada sesuatu yang kau hayati, lalu sadari, dan akhirnya kau percayai.

Hanin Mazaya
Ahad, 22 Mei 2011

(Arrahmah.com) - Dengan nama Allah yang Maha pengasih dan Maha penyayang.  Setelah kunjungan Grossman, pejabat Amerika ke Kazakhstan, parlemen Kazakh memutuskan untuk mengirim pasukan ke Afghanistan untuk mendukung pendudukan Amerika.  Terlihat, tampaknya dari keputusan mendadak dan nafsu Kazakhstan bahwa para penguasa negara telah menunjukkan nafsu dan keadaan tergesa-gesa dalam mengambil keputusan.  Mereka telah berfokus ada perlindungan kepentingan Amerika dan bukan memperhatikan aspirasi rakyat mereka dan kepentingan daerah.
Kazakhstan memperoleh kebebasan dan mendapat identitas setelah runtuhnya Uni Soviet di tangan orang-orang Afghanistan.  Di satu sisi, mereka (harus) tetap wajib mengingat berkah Jihad Afghanistan dan perjuangan Mujahidin.  Namun mereka jika memilih untuk ambil bagian dalam perang pendudukan tidak sah di Afgha(nistan, maka akan menjadi pengkhianatan sejarah tindakan nafsu politik.  Sementara itu, kami (IIA-red) percaya pengiriman dari beberapa ratus tentara tidak akan mengubah nasib penajah yang sudah dalam perjalanan untuk mengalami kekalahan.  Juga mereka tidak akan mengubah kekalahan menjadi kemenangan.  Namun, langkah Kazakhstan akan meninggalkan dampak negatif pada hubungan antara Afghanistan-Kazakhstan dan wilayah.
Muslim Kazakhstan harus berdiri melawan kebijakan salah yang diberlakukan penguasa mereka dan tidak boleh membiarkan anak-anak Muslim berperang melawan saudara-saudara mereka di benteng Yahudi dan Nasrani.
IIa mengingatkan pemerintah Kazakh dan rakyatnya untuk mempertimbangkan kembali keputusan mereka.  Jelas, dalam waktu ini bahwa negara yang menyerang Afghan akan berusaha mencari pembenaran untuk melarikan diri dari Afghanistan dan parlemen Eropa menuntut penarikan pasukan mereka, keputusan Kazakh utuk masuk dalam perang tidak akan menghasilkan apa-apa kecuali konsekuensi negatif.
Imarah Islam Afghanistan
Diterjemahkan oleh : Hanin Mazaya

20 Mei 2011

MUI : Syiah Di Luar Islam

FPI Tidak Hadiri Deklarasi Sunni-Syiah, MUI Nyatakan Syiah Di Luar Islam

Jumat, 20/05/2011 eramuslim.com

Deklarasi Majelis Ukhuwah Sunni-Syiah Indonesia atau MUHSIN, yang diprakarsai Dewan Masjid Indonesia dan Jamaah Ahlulbait Indonesia yang mewakili aliran Syiah, menuai kecaman dari MUI.
KH. Amidhan selaku ketua MUI menolak bila Dewan Masjid Indonesia disebut sebagai pihak yang mewakili Sunni.
"Karena, tidak semua Dewan Masjid itu mewakili Sunni. Sebaiknya deklarasi ini bukan gabungan organisasi tapi sekadar kerjasama dua organisasi," kata Ketua MUI Amidhan, hari ini.
Sementara anggota Pengurus Pusat DMI, Daud Poliradja, menyebut majelis itu didirikan atas latar belakang banyaknya perpecahan yang mengatasnamakan agama di Indonesia, padahal semua agama mengajarkan kebaikan dan bahwa perbedaan bukanlah penghalang untuk hidup rukun.
"Umat beragama saling menjelekkan agamanya, sedangkan kita hidup di Indonesia yang berasaskan Pancasila," sambung Daud.
Selain dihadiri Jalaluddin Rahmat dan Daud Poliradja, deklarasi MUHSIN itu dihadiri pula Duta Besar Iran untuk Indonesia Mahmoud Farazandeh dan Pembantu Deputi Bidang Politik Nasional Sekretariat Jenderal Dewan Ketahanan Nasional, Brigjen (Pol) Manahan Daulay.
Sementara Menteri Koordinator Politik Hukum dan Keamanan Djoko Suyanto dan beberapa perwakilan lembaga Islam dan organisasi masyarakat seperti MUI, FPI dan FBR, tidak tampak hadir, padahal mereka sudah diundang.
"Kami tidak tahu mengapa tidak hadir, tapi kami sudah mengirimkan undangannya,"kata Daud.
Salah satu dari lima poin deklarasi MUHSIN menyebutklan, "memendam dalam-dalam warisan perpecahan dan permusuhan di antara kaum mukmin."
Fatwa MUI Tentang Syiah
Sebelum polemik tentang Syiah muncul, MUI sudah memberi fatwa tentang Syiah. Dalam Rapat Kerja Nasional bulan Jumadil Akhir 1404 H/Maret 1984 merekomendasikan tentang faham Syi' ah sebagai berikut :
Faham Syi'ah sebagai salah satu faham yang terdapat dalam dunia Islam mempunyai perbedaan-perbedaan pokok dengan mazhab Sunni (Ahlus Sunnah Wal Jamm'ah) yang dianut oleh Umat Islam Indonesia. Perbedaan itu diantaranya :
  • Syi'ah menolak hadis yang tidak diriwayatkan oleh Ahlu Bait, sedangkan ahlu Sunnah wal Jama'ah tidak membeda-bedakan asalkan hadits itu memenuhi syarat ilmu mustalah hadis.
  • Syi'ah memandang "Imam" itu ma 'sum (orang suci), sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama'ah memandangnya sebagai manusia biasa yang tidak luput dari kekhilafan (kesalahan).
  • Syi'ah tidak mengakui Ijma' tanpa adanya "Imam", sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama' ah mengakui Ijma' tanpa mensyaratkan ikut sertanya "Imam".
  • Syi'ah memandang bahwa menegakkan kepemimpinan/Pemerintahan (imamah) adalah termasuk rukun agama, sedangkan Sunni (Ahlus Sunnah wal Jama'ah) memandang dari segi kemaslahatan umum dengan tujuan keimamahan adalah untuk menjamin dan melindungi da'wah dan kepentingan ummat.
  • Syi'ah pada umumnya tidak mengakui kekhalifahan Abu Bakar as-Siddiq, Umar Ibnul Khatab, dan Usman bin Affan, sedangkan Ahlus Sunnah wal Jama'ah mengakui keempat Khulafa' Rasyidin (Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali bin Abi Thalib).
  • Mengingat perbedaan-perbedaan pokok antara Syi'ah dan Ahlus Sunnah wal Jama'ah seperti tersebut di atas, terutama mengenai perbedaan tentang "Imamah" (Pemerintahan)",
Dalam keputusan itu, MUI juga menghimbau kepada ummat Islam Indonesia yang berfaham Ahlus Sunnah wal Jama'ah agar meningkatkan kewaspadaan terhadap kemungkinan masuknya faham yang didasarkan atas ajaran Syi'ah. (pz/ant/vn/mui)

Bahayanya Sekulerisme

Jumat, 20/05/2011 Sumber eramuslim.com
oleh KH. Mohamad Isa Anshory

Kultur imperialisme Barat telah mewariskan semacam “mazhab pikiran” yang amat menyesatkan dunia Islam (Alam Islamy), ialah suatu pandangan hidup yang “serba dunia”, sekulerisme atau La Diniyah!
Faham sekulerisme membawa ajaran, Islam tidak perlu dibawa-bawa mengatur masyarakat. Agama adalah soal pribadi dan ukhrawi, persoalan dunia dan negara, persoalan masyarakat an kehidupan manusia seluruhnya, terserah kepada pikiran, otak dan rasio manusia. Tangan Tuhan tidak boleh ikut campur mengatur urusan manusia.


KUALA LUMPUR, 20 Mei: [Sumber]Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan (gambar) dijangka mengekalkan jawatannya selepas tiga lagi calon lain membayangkan tidak akan bertanding jawatan tersebut.

Terbaru, calon terakhir yang ditunggu membuat keputusan, iaitu ketua penerangan dewan itu, Suhaizan Kaiat, juga mengumumkan tidak akan bertanding jawatan tersebut.

"Setelah mempertimbang pelbagai jawatan yang ditawarkan oleh ahli-ahli PAS seluruh negara maka saya membuat keputusan untuk menawarkan diri bertanding secara harmoni dan penuh ukhuwah jawatan Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat dan AJK PAS Pusat," katanya yang membuat pengumuman melalui blognya awal pagi ini.

Semalam, dua lagi calon iaitu timbalan ketua pemuda PAS sekarang ini, Azman Shapawi Abd Rani dan Pengarah Pilihan Raya Pemuda PAS, Mohd Firdaus Jaafar, telah menyatakan hasrat tidak akan bertanding jawatan tersebut.

Azman seperti laporan Harakahdaily semalam berkata, beliau tidak akan bertanding jawatan ketua pemuda sekiranya Nasruddin berhasrat mempertahankan jawatan yang disandangnya kini itu.

Firdaus pula semalam memaklumkan hanya akan bertanding merebut kerusi nombor dua dewan itu sekaligus menolak untuk bertanding ketua pemuda.

Dengan pengumuman Suhaizan yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Johor itu, bermakna sah Nasruddin mempunyai laluan selesa untuk mengekalkan jawatan yang sedang disandangnya.

Bagaimanapun keputusan rasmi calon yang akan bertanding hanya akan diketahui selepas 26 Mei ini.

Semalam, Dewan Pemuda PAS Pusat mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan isu berkaitan pemilihan yang akan diadakan awal bulan depan.

Mengulas pertemuan malam tadi itu, Nasruddin ketika dihubungi berkata, pertemuan itu tidak menjurus kepada perbincangan untuk berkompromi terhadap mana-mana jawatan yang dipertandingkan.

"Malam tadi kita membuat keputusan terbuka.

"Kita serah kepada semua perwakilan untuk menentukan siapa yang mereka mahu pilih.

"Dalam masa yang sama, semua calon juga bebas sama ada mahu bertanding atau menarik diri,"katanya.

Keputusan itu ujarnya lebih baik sebagai menghormati kepercayaan ahli akar umbi yang telah membuat pencalonan.

Dalam pada itu, mesyuarat khas malam tadi turut memaklumkan bahawa perasmian muktamar dewan itu akan diadakan pada 1 Jun di dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Manakala muktamar penuh akan diadakan pada keesokannya.

Berikut ialah senarai penuh calon layak bertanding jawatan tertinggi Dewan Pemuda PAS Pusat sesi 2011-2013:

Ketua

1. Azman Shapawi Abd Rani, ustaz
2. Mohd Firdaus Jaafar, ustaz YB
3. Nasruddin Hassan, usaz
4. Suhaizan Kaiat

Timbalan Ketua

1.    Ahmad Sabki
2.    Azman Shafawi
3.    Firdaus Jaafar, YB
4.    Mohd Nor Hamzah, YB
5.    Nasaruddin Hassan
6.    Nik Abduh Nik Aziz
7.    Raja Ahmad Al-Hiss Raja Yaakob
8.    Riduan Mohd Nor
9.    Suhaizan Kaiat

Naib Ketua

1.    Azman Shafawi, Ustaz
2.    Firdaus Jaafar, YB
3.    Kamaruzaman Mohamad
4.    Khairi Faizi Kamil
5.    Mohd Nor Hamzah
6.    Mohd Sany Hamzan
7.    Nasir Zakaria, YB
8.    Nik Abduh Nik Aziz
9.    Raja Ahmad Al-Hiss Raja Yaakob
10.    Riduan Mohd Nor
11.    Sabki Yusof
12.    Suhaizan Kaiat


KUALA LUMPUR, 19 Mei (Bernama) -- Kekalahan mengejut 1-2 Selangor kepada T-Team nyata memberi ruang untuk Kelantan merampas kembali takhta Liga Super setelah mengalahkan Felda United 3-1 di Stadium Bolasepak Kuala Lumpur, Cheras, di sini, malam Khamis.

Keputusan itu membolehkan Kelantan memintas Selangor sebagai peneraju kedudukan liga dengan kelebihan satu mata, selepas mengumpul 43 mata dalam 20 perlawanan.

Kelantan memulakan perlawanan dengan agresif dan jaringan pembuka tirai hadir pada minit ke-30 hasil tandukan Mohd Badhri Mohd Radzi dari tendangan lambung Mohd Daudsu Jamaludin untuk menewaskan penjaga gol Felda United Mohd Hamsani Ahmad.

Skuad Red Warriors terus menggandakan asakan selang babak kedua bermula dan gol kedua Kelantan terhasil pada minit ke-46 hasil jaringan gol sendiri oleh pemain Felda United, Rashid Mahmud.

Namun Felda mengurangkan defisit apabila tendangan percuma Md Hasmarul Fadzir Hassan dari luar kotak penalti telah menembusi gawang Kelantan pada minit ke-84.

Lima minit kemudian Kelantan menjaringkan gol penutup tirai menerusi penalti yang disempurnakan oleh penjaring terbanyak liga, Norshahrul Idlan Talaha.

Di KUALA TERENGGANU, Selangor ibarat hilang taring apabila gagal mempertahankan penguasaan liga setelah tumpas 1-2 kepada pasukan kelab dari Terengganu, T-Team, di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah.

T-Team terlebih dahulu menjaringkan dua gol masing-masing menerusi tandukan Mohd Norfarhan Muhammad pada minit ke-38 dan Indra Putra Mahyuddin menanduk gol kedua hasil hantaran Rosdi Talib pada minit ke-82.

Gol tunggal Selangor hadir pada minit ke-76 apabila dihadiahkan sepakan penalti setelah Rosdi Talib mengasari Mohd Amirulhadi Zainal dalam kotak penalti dan gol pelawat itu telah disempurnakan oleh Safiq Rahim.

Di SHAH ALAM, Terengganu kekal di tangga ketiga liga dengan kekurangan satu mata di belakang Selangor apabila menang tipis 2-1 ke atas Harimau Muda A di Stadium Shah Alam.

Di KUANTAN, Pahang mensia-siakan peluang kelebihan bermain di tempat sendiri apabila tumbang 0-2 di tangan Kuala Lumpur di Stadium Darul Makmur.

Dua gol Kuala Lumpur masing-masing dijaringkan menerusi tandukan Ahmad Hazwan Bakri pada minit ke-50 dan See Kok Luen yang membuat rembatan kencang ke gawang Pahang pada minit ke-65.

Di SEREMBAN, Negeri Sembilan tampil bertenanga apabila menang 2-1 ke atas Johor FC di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi.

Tuan rumah terlebih dahulu berada di hadapan apabila Shahurain Abu Samah menjaringkan gol seawal minit ketujuh dan Shukur Adan merembat masuk bola ke gawang lawan pada minit ke-38 untuk gol kedua sementara gol tunggal Johor FC dijaringkan oleh Mohd Riduwan Ma'on pada minit ke-51.

Di IPOH, Md Rozaimi Abd Rahman membantu Sabah mengutip satu mata apabila menjaringkan gol penyamaan pada minit terakhir perlawanan untuk seri 1-1 dengan Perak di Stadium Perak.

Perak membuka tirai jaringan menerusi Shahrulnizam Mustafa pada minit ke-52.

-- BERNAMA

19 Mei 2011

Kamis, 19/05/2011 Sumber eramuslim.com
Ikhwanul Muslimin hari Rabu kemarin (18/5) mengatakan partai resmi Ikhwan yang baru dibentuk untuk maju dalam pemilu mendatang telah memilih seorang intelektual Kristen sebagai wakil presiden partai dan menyebutkan ada sekitar 100 orang Kristen Koptik di antara anggota pendiri partai.
Partai Kebebasan dan Keadilan juga memiliki 1.000 anggota perempuan, petinggi IKhwan Saad al-Katatni mengatakan di situs kelompok Islam tersebut.
"Jumlah anggota pendiri telah mencapai 8821, termasuk 978 perempuan dan 93 Koptik. pemikir Koptik Rafiq Habib telah dipilih sebagai wakil presiden partai," kata Katatni.
Dia mengatakan Habib dipilih "bukan hanya karena ia adalah orang Kristen tetapi karena ia adalah seorang intelektual besar dan hal itu menambah nilai bagi partai."
"Kehadiran Koptik di antara pendiri partai menunjukkan Ikhwanul Muslimin melakukan apa yang dikatakannya, maka hal itu akan dilakukan, dan saudara-saudara Koptik kami adalah mitra dalam bangsa ini," kata Katatni menambahkan.
Katatni menggambarkan Partai Kebebasan dan Keadilan sebagai "gerakan sipil yang berdasarkan prinsip-prinsip Syariah." (fq/afp)

18 Mei 2011

Rabu, 18/05/2011 Sumber eramuslim.com

Nikmatnya Pemimpin Partai Model Panjat Pinang?  Pernah melihat lomba panjat pinang? Pasti. Setiap menjelang 17 an, di kampung-kampung ada lomba panjat pinang. Tempatnya dilapangan terbuka. Orang-orang dan anak-anak ramai melihat lomba panjat pinang. Apalagi kalau sudah sampai mendekati bulatan yang digantungi hadiah, orang-orang dan anak-anak semakin ramai bersorak.

Lomba panjat pinang ini, mereka yang berada di bawah paling berat, harus menanggung beban orang-orang yang diatasnya. Berjam-jam. Terkadang menanggung beban empat atau lima orang dipundaknya. Orang senang melihat sebagai sebuah tontonan setiap menjelang 17 an, dan sudah menjadi lomba rakyat.

Sumber [di sini]Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyelar tindakan penguatkuasa agama yang menyebabkan kematian dalam operasi pencegahan maksiat, seperti yang dilaporkan semalam.

Menurutnya, tindakan bagi membendung "maksiat peribadi" -- seperti khalwat dan minum arak -- yang dilakukan secara bersembunyi sehingga menyebabkan kematian merupakan satu dosa.

azlan"Maka anggota operasi perlulah didakwa dan dibicara atas tuduhan menyebabkan kematian," katanya ketika mengulas kes mangsa mati terjatuh bangunan kerana mengelak intipan sebuah jabatan agama, dipercayai merujuk kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI).

"Mereka ini telah menyebabkan mungkar yang lebih besar iaitu kematian kerana ingin mencegah kemungkaran kecil iaitu 'khalwat' dan menggunakan kaedah pencegahan yang dilarang oleh agama iaitu mengintip."

jabatan agama islam wilayah persekutuanSemalam, seorang bekas polis dilaporkan maut selepas terjatuh dari tingkat 16 sebuah hotel di ibu negara ketika cuba mengelak daripada dicekup anggota JAWI yang melakukan operasi cegah maksiat.

Bernama melaporkan, dalam insiden kira-kira jam 2 pagi, mangsa berumur 49 tahun -- yang menginap dengan pasangannya di hotel itu -- terjatuh ketika cuba lari melalui tingkap.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Zulkarnain Abdul Rahman mengklasifikasikan kematian itu sebagai mati mengejut.

Maksiat dalam filem, atas pentas?
Dalam kenyataan hari ini, Dr Mohd Asri juga berkata, beliau dukacita dengan berita kematian itu kerana ia bukan kes yang pertama dan sudah sering berulang.

jawi and confinement"Walaupun sudah kritikan dibuat, tetapi hal ini tetap berulang. Apabila berita tersebar dalam media, ia memalukan keluarga mangsa, memberikan mesej yang salah mengenai Islam kepada bukan muslim dalam negara ini...," katanya.

Pensyarah agama di Universiti Sains Malaysia (USM) itu juga mengulangi pendiriannya bahawa Islam tidak cenderung menghukum dan membongkar dan mengintip maksiat peribadi walaupun pelakunya sendiri mengaku.

Menurut Dr Mohd Asri, cubaan menyembunyikan dosa itu melambangkang pelaku itu masih mempunyai nilai malu dan mahu menjaga maruah diri dan keluarga.

NONE"Apa yang peliknya dalam negara kita, maksiat yang jelas, berpelukan lelaki dan perempuan dalam filem, atas pentas lakonan, pentas seni dibiarkan oleh pihak berkuasa pencegah maksiat, sehingga ada isteri orang besar pun yang memeluk artis luar negara di hadapan umum, dibiarkan, (tetapi) yang sembunyi dicari dan diburu," katanya.

Tambahnya, sikap suka mengintip itu juga mencetuskan kontroversi video seks yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perkara itu juga menurut Dr Mohd Asri lagi, jika dibiarkan akan menjadi trend untuk menjatuhkan sesuatu pihak.

17 Mei 2011

Selasa, 17/05/2011 Sumber eramuslim.com
Assalamualaikum.wr.wb.
Saya pernah membaca artikel tentang peringatan seorang pemberontak illuminati bernama Zagami, seorang keturunan keluarga Illuminati, yang telah pindah agama, dan memilih Islam sebagai agama barunya. Kemudian Ia bertekad melakukan perlawanan terhadap Illuminati. Sewaktu masih sebagai anggota keluarga Illuminati, Ia mempunyai banyak pengalaman mengikuti berbagai upacara setan yang menakutkan, upacara magi hitam (sihir jahat), pengendalian pikiran (mind control) dan penyiksaan yang dilakukan di dalam lingkungan Loji tertutup.

Sumber [ di sini] Selepas pencalonan ditutup, enam orang layak bertanding jawatan timbalan presiden PAS manakala 14 lagi layak bertanding untuk tiga jawatan naib presiden dalam pemilihan pucuk pimpinan parti Islam itu bulan depan.

Mereka yang layak bertanding timbalan ialah Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak, Datuk Husam Musa (exco kerajaan Kelantan), Mohamad Sabu (bekas naib presiden), Nasharudin Mat Isa (penyandang) dan dua naib presiden - Salahudin Ayub dan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

DUBAI (Arrahmah.com) - Rezim Uni Emirat Arab (UEA) merasa bahwa tentara boneka mereka yang sekarang ada tidak efisien, kini mereka membeli tentara swasta, terdiri dari anggota perusahaan AS terkenal Xe Service yang lebih dikenal dengan sebutan Blacwater, yang memiliki hubungan dekat dengan CIA dan pada kenyataannya merupakan sebuah divisi dari layanan mata-mata Amerika.
Kontrak berjumlah 529 juta USD, tulis The New York Times dengan mengacu pada sumber rahasia dan dokumen yang mereka terima.
Untuk uang itu, Blackwater akan hadir di Uni Emirat Arab sebanyak satu batalion (800 orang) yang akan melindungi jaringan pipa, ladang minyak dan gedung pencakar langit dari apa yang mereka sebut sebagai “serangan teroris” serta melaksanakan “operasi khusus” atas perintah kepemimpinan dalam penguasa Abu Dhabi.
Secara khusus, unit Blackwater akan terlibat dalam penindasan kerusuhan anti-pemerintah, jika mereka memulainya di Emirat.
Hal ini diduga bahwa putra mahkota UEA, Muhammad bin Zayed Al Nahyan telah menyepakati agenda tersebut dengan pendiri Blackwater, Erik Prince.
Batalion ini akan mencakup tentara pemberintak dari pasukan Kolombia, Afrika Selatan dan negara-negara lain.  Mereka akan dilatih di sebuah kamp khusus oleh pensiunan petugas AS, serta oleh instruktur yang berpengalaman dari pasukan khusus Jerman, Inggris dan Perancis, Legiun Asing yang terdiri dari para penjahat yang paling keji dari seluruh dunia.
Menyewa Xe Service (Blackwater), para penguasa UEA mengakui bahwa angkatan bersenjata mereka sendiri tidak cakap dalam melaksanakan tugas sewaktu-waktu dibutuhkan.
UEA adalah sekutu dekat tentara salib AS dan para pejabat Amerika menunjukkan bahwa program batalion telah mendapat dukungan dari Washington.  Namun belum terwujud dalam tingkatan resmi.
Bahkan, instruktur militer AS melanggar hukum AS jika terlibat dalam pelatihan militer warga negara asing tanpa izin khusus dari departemen luar negeri AS.
Mark C. Toner, juru bicara departemen, tidak mengonfirmasi apakah perusahaan Prince itu telah memperoleh izin yang dimaksud, tetapi ia mengatakan departemen akan menyelidiki untuk melihat apakah pelatihan tersebut melanggar hukum Amerika.  Toner menunjukkan bahwa Blackwater membayar 42 juta USD tahun lalu sebagai denda untuk pelatihan pasukan asing di Yordania dan negara-negara lain selama bertahun-tahun.
Perusahaan Blackwater didirikan pada tahun 1997 oleh seorang mantan perwira angkatan laut pasukan khusus AS, Erik Prince.  Penjahat ini bekerja magang di Gedung Putih di bawah Bush, maka ia lulus dari akademi angkatan laut dan bertugas dalam pasukan khusus angkatan laut.
Perusahaan jasa keamanan ini telah berpartisipasi dalam perang Irak hingga September 2009.  Di Irak, Blackwater dituduh menyelundupkan senjata dan melakukan pembunuhan terhadap sipil.
Perlu diingat bahwa menurut sebuah laporan oleh surat kabar Amerika, The Nation, geng bersenjata AS, perusahaan jasa keamanan swasta Blackwater, secara luas digunakan oleh tentara AS dan CIA untuk memerangi Muslim di Afghanistan, Pakistan dan Irak dan mendapat tugas untuk membunuh Muslim di seluruh dunia.  (haninmazaya/arrahmah.com)


KUALA LUMPUR, 16 Mei (Bernama) -- Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan mengekalkan jawatan presiden PAS untuk penggal kelima kerana tidak ada calon yang layak untuk jawatan itu selepas semua bahagian mengadakan mesyuratnya.

Semua bahagian diberikan sehingga semalam untuk mengadakan mesyuaratnya yang juga merupakan hari terakhir untuk mengemukakan sebarang pencalonan.

Sumber-sumber parti berkata Bukit Bintang merupakan satu-satunya bahagian yang mencalonkan exco negeri Kelantan Datuk Husam Musa untuk jawatan tertinggi parti itu.

Bagaimanapun, Husam secara terbuka berkata beliau belum berminat untuk bertanding jawatan parti tertinggi itu.

Malahan, bakal calon mestilah menerima sekurang-kurangnya dua pencalonan untuk melayakkan bertanding bagi sebarang jawatan.

"Setakat ini, nampaknya Datuk Seri Hadi akan mengekalkan jawatannya," kata seorang sumber parti yang enggan namanya disiarkan kerana jawatankuasa pemilihan parti akan membuat pengumuman rasmi esok.



Setiausaha agung parti Datuk Mustafa Ali dan pengerusi pemilihan PAS Datuk Abdul Halim Abdul Rahman dijadual mengadakan persidangan akhbar esok untuk mengumumkan senarai calon yang layak untuk jawatan tertinggi parti itu.

Abdul Hadi mula dilantik sebagai pemangku presiden pada Julai 2002 dan dipilih sebagai presiden PAS pada pemilihan parti 2003 dan telah memegang jawatan itu tanpa dicabar sehingga sekarang.

Bagi jawatan timbalan presiden, setakat ini hanya dua pemimpin PAS, penyandang Nasharuddin Mat Isa dan anggota jawatankuasa pusat Mohamad Sabu, mengesahkan akan bertanding untuk jawatan nombor dua itu jika mereka menerima pencalonan yang mencukupi.

Lain-lain yang telah dicalonkan ialah untuk jawatan naib presiden, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Salahudin Ayub, anggota jawatankuasa pusat dan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan pemimpin PAS Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

-- BERNAMA

16 Mei 2011

Sumber eramuslim.com
Oleh Sayyid Quthb
Setiap sistem mempunyai falsafah dan gagasannya tentang kehidupan. Setiap sistem mempunyai masalah-masalah yang timbul dari penerapannya dan mempunyai persoalan-persoalan yang sesuai dengan watak dan pengaruhnya di alam nyata. Demikian pula setiap sistem mempunyai penyelesaian-penyelesaian untuk menghadapi persoalan dan masalah yang timbul dari watak dan metodenya.
Jadi tidak logis, dan juga tidak adil, kalau dari suatu sistem tertentu diminta penyelesaian dari masalah-masalah yang tidak ditimbulkannya sendiri, tetapi ditimbulkan oleh suatu sistem lain yang berbeda watak dan metodenya dari sistem itu.

Sumber [di sini]
KUCHING 16 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kaedah baru kenaikan pangkat khusus kepada guru dengan mengkategorikan mereka mengikut empat lapisan jawatan iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru Wibawa dan Pendeta Guru.
Katanya, empat lapisan jawatan itu akan membolehkan peningkatan ke gred yang lebih tinggi berdasarkan kecemerlangan.
"Melalui konsep Guru Wibawa dan Pendeta Guru ini, laluan kerjaya guru dalam bidang pengajaran dan pembelajaran akan diperluaskan sehingga mencapai ke Gred 54 dalam tempoh perkhidmatan 25 tahun dengan memenuhi tahap kecemerlangan serta syarat-syarat lain yang ditetapkan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan," katanya dalam rakaman video yang ditayangkan pada sambutan Hari Guru Kebangsaan, di sini hari ini.
Perdana Menteri mengumumkan, semua guru yang menunjukkan kecemerlangan terkemuka mutunya seperti ditetapkan oleh Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Pendidikan boleh mencapai Gred Khas C dan ke atas sebelum bersara.
Katanya lagi, bagi guru-guru yang tidak dinaikkan pangkat ke Gred Khas, mereka masih berpeluang menikmati pergerakan gaji tahunan.
"Untuk ini, kerajaan bersetuju menambahkan lagi jawatan Gred Khas C bagi laluan pengajaran dan pembelajaran sebanyak 100 peratus dengan menambah sebanyak 72 jawatan berbanding 36 jawatan sedia ada di bawah konsep Guru Wibawa dan Pendeta Guru," katanya.
Najib juga mengumumkan, kerajaan bersetuju menaikkan gred jawatan semua pengetua sekolah menengah Gred DG48 ke Gred DG52 yang melibatkan 1,228 jawatan.
Katanya, semua guru penolong kanan (GPK) pentadbiran, hal ehwal akademik dan kokurikulum sekolah menengah Gred DG44 dinaikkan ke Gred DG48 dan ini melibatkan 6,585 jawatan.
"Seterusnya, semua GPK pentadbiran, hal ehwal akademik dan kokurikulum di sekolah rendah kluster dinaikkan dari Gred DGA32 ke Gred DGA34 yang melibatkan 99 jawatan," katanya. - Utusan

Setiap manusia pasti akan mati. Tidak ada manusia yang tidak mati. Siapapun  akan menghadapi kematian. Tetapi manusia tidak tahu kapan akan menemui kematiannya. Hidup, mati, dan jodoh itu rahasia. Hanya Sang Pencipta yang tahu.

TEHRAN: Bekas pengasas rangkaian Al-Qaeda, Osama bin Laden dijadikan tahanan Amerika Syarikat (AS) untuk 'tempoh beberapa masa' sebelum dibunuh komando negara itu, kata Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad hari ini.

“Saya mempunyai bukti yang sahih bahawa Osama ditahan oleh tentera Amerika untuk beberapa masa...sehinggalah dia dibunuh," katanya dalam temubual yang disiarkan secara langsung oleh siaran televisyen Iran.
“Tolong beri perhatian. Ini adalah penting. Dia (Osama) ditahan untuk beberapa tempoh masa. Mereka membuatkannya menderita dan ketika dia sakit mereka membunuhnya," kata Ahmadinejad.
Ahmadinejad menuduh Presiden Amerika, Barack Obama yang mengumumkan kematian Osama sebagai satu kepentingan politik peribadi.

“Apa yang dilakukan Presiden Amerika itu adalah untuk memenuhi kepentingan politik domestiknya.

"Dalam lain perkataan, mereka membunuhnya untuk persediaan pilihan raya Obama," katanya.

Osama dilaporkan mati ditembak pada 2 Mei lalu oleh komando Amerika dalam serangan berdekatan Islamabad, Pakistan.
Pada 4 Mei, Menteri Pertahanan Iran, Ahmad Vahidi berkata, banyak persoalan mengenai cara pembunuhan Obama yang menimbulkan keraguan.

"Amerika berkata, mereka membuang mayat Osama ke laut. Mengapa mereka tidak membenarkan pakar bebas untuk memeriksa mayat itu bagi menentukan ia Osama atau tidak," kata Vahidi. - AFP


PUTRAJAYA, 15 Mei (Bernama) -- Rakyat perlu bersedia kemungkinan berlaku kenaikan harga petrol RON95, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata kemungkinan itu adalah memandangkan kajian mengenai rasionalisasi subsidi dijangka akan dibuat sekali lagi bulan depan.

"Saya ingin rakyat bersedia. Saya tidak mahu nanti rakyat terkejut, kata harga minyak tidak naik tetapi akhirnya naik juga," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau diminta mengulas laporan akhbar baru-baru ini bahawa harga bahan mentah itu tidak akan naik buat masa ini.

Ismail Sabri berkata kenyataan tidak akan naik buat masa ini tidak bererti harga bahan mentah itu tidak akan naik.

Kali terakhir harga RON95 naik ialah pada Disember tahun lalu sebanyak lima sen kepada RM1.90 seliter.

-- BERNAMA

15 Mei 2011

May 15, 2011[ sumber]
KUALA LUMPUR, 15 Mei — Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menggesa pihak berkuasa syarak agar tidak hanya menjadi ‘fence sitter’ atau penonton sama seperti rakyat biasa dalam menyelesaikan isu berkaitan dengan video seks yang didedahkan trio “Datuk T” Mac lalu.
Juanda berkata, kesemua pihak yang bertanggungjawab dalam soal penguatkuasaan undang-undang - penguatkuasa syariah, pendakwa syarie dan mahkamah syariah - bertanggungjawab di hadapan undang-undang dan Allah s.w.t atas akujanji dan sumpah setia jawatan mereka untuk menguatkuasakan undang-undang syarak.
Oleh itu kata Juanda (gambar), jika ada pihak yang bersalah atas jenayah zina atau qazaf, maka jatuhkan hukuman sama ada dalam bentuk hudud ataupun takzir.
“Kegagalan mengambil tindakan adalah salah di segi undang-undang dan berdosa di segi agama kerana khianat atas akujanji mereka.
“Ambillah tindakan segera kerana isu ini sudah lama merosakkan imej umat Islam, merendahkan moral masyarakat dan memperlekehkan undang-undang negara,” kata beliau dalam satu kenyataan mengulas perkembangan semasa kes video seks yang si pelakunya didakwa Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Anwar telah pun menafikan dakwaan dibuat oleh trio “Datuk T”.
Selain aduan polis dibuat Anwar, laporan qazaf juga dibuat oleh beberapa pihak terhadap “Datuk T”.
Sehubungan itu Juanda menambah, jangan kerana akibat kelalaian mengendalikan isu ini nanti, kelak ia menjadi “paku terakhir yang dipahat” oleh umat Islam ke atas “keranda” institusi perundangan syarak.
Juanda juga mendakwa imej undang-undang syarak di Malaysia sudah cukup tercalar akibat tidak ada ketegasan dalam menguatkuasakan undang-undang syarak dalam isu video ini.
“Pihak penguat kuasa syariah, pendakwa syarie dan mahkamah syariah bertanggungjawab menjaga akhlak serta memelihara moral umat Islam.
“Video seks adalah salah dari segi agama dan undang-undang. Mereka wajib menjalankan tugas hisbah dalam sebuah negara Islam,” katanya.
Mufti itu juga menambah, mereka wajib menjalankan tugas “amar makruf nahi munkar” agar wujud masyarakat yang berakhlak dan bermoral, bukannya membiarkan mana-mana pihak sesuka hati melakukan maksiat, berzina dan seterusnya merakam dan mengedarkan perbuatan yang amat jijik dari segi agama dan moral ini.
“Tidak ada mana-mana agama dan sistem moral yang membenarkan manusia berzina, merakamkannya dan mengedarkannya untuk tontonan umum,” katanya lagi.
Kata Juanda, jika ada pihak yang bersalah atas jenayah zina atau qazaf, maka jatuhkan hukuman sama ada dalam bentuk hudud ataupun takzir.
“... kalau ada pihak yang diaibkan, maka bersihkan imej mereka melalui pelaksanaan qazaf dan kalau ada pihak yang tidak bersalah, maka bebaskan mereka. Inilah keadilan Islam untuk semua, tanpa memilih kedudukan mereka,” katanya lagi.
“Ini semua adalah tanggungjawab kita kepada negara dan agama. Rakyat sedang menilai dan memerhatikan pihak penguatkuasa syariah, pendakwa syarie dan mahkamah syariah, sejauhmana mereka bertindak bagi membuktikan undang-undang adalah untuk semua dan tidak bersifat memilih bulu dalam tindakan yang diambil.
“Kita semua wajib memelihara imej agama, negara dan undang-undang kita,” katanya merujuk kepada laporan media bahawa rakaman video seks itu yang dipertontonkan kepada media pada 21 Mac lalu adalah tulen.
“... maka sepatutnya pihak polis, penguatkuasa syariah, pendakwa syarie dan mahkamah syariah Wilayah Persekutuan tempat perkara ini berlaku mengambil tindakan segera dan tegas kerana ini adalah perbuatan jenayah syarak yang amat nyata,” jelas beliau.
Juanda menambah, pelaksanaan sama ada hukum hudud, qazaf atau takzir boleh difikirkan oleh penguat kuasa syariah dan mahkamah syariah.
“Penguatkuasa syariah, pendakwa syarie dan mahkamah syariah mesti tegas dan cepat bertindak kerana isu ini sudah lama meresahkan umat Islam,” kata Juanda.

;;