16 April 2010

anjing menyeret bangkai

Hadis Qudsi :
       Allah swt telah mewahyukan kepada Nabi Daud as dengan firmanNya : " Wahai Daud, Perumpamaan dunia iaitu laksanakan bangkai di mana anjing-anjing berkumpul mengelilinginya, menyeretnya ke sana ke mari . Apakah engkau suka menjadi seekor anjing,  lalu ikut bersama mereka menyeret bangkai itu ke sana ke mari?" Wahai Daud! Berlemah-lembutlah dalam perbicaraan dan sederhanalah dalam berpakaian, kemasyhuran namamu di khalayak ramai tidak akan serupa selama-lamanya dengan apa yang diperolehi di akhirat.( Riwayat Tabrani)

Sebahagian dari doa Nabi Daud:
   Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon agar dapat mencintai Mu, mencintai yang mencintaiMu, dan beramal dengan amalan yang membolehkan aku cinta kepadaMu. Ya Allah jadikan cintaku kepadaMu melebihi cintaku kepada diriku, kepada keluargaku dan kepada air yang sejuk di saat panas terik di padang pasir.

Siapakah nabi Daud a.s
* Beliau adalah manusia yang paling banyak beribadat kepada Allah SWT.
* Beliua berpuasa setengah tahun pada setiap tahun, iaitu beliau berpuasa satu hari dan berbuka satu, itulah yang dilakukan sepanjang hidupnya.
* Baginda tidur setengah malam dan kemudian bangun untuk beribadat selama satu pertiga darinya.
* Baginda tidak pernah undur walaupun setapak ketika bertemu dengan musuh.
* Apabila Nabi Daud bertasbih atau bertahmid memuji Allah SWT maka bukit-bukau dan gunung-ganang akan ikut sama memuji Allah SWT.
* Nabi Daud mempunyai suara yang amat merdu.
* Nabi Daud tidak makan kecuali hasil dari tangannya sendiri.
* Tangannya boleh melembutkan besi( bekerja sebagai tukang besi untuk menyara hidupnya)

0 Comments:

Post a Comment