05 Mac 2014

IRAQ – Selasa (04/03/14) halaman berita di jejaring sosial Akhbarul Iraq  melaporkan, ada seorang doktor di Iraq mengumumkan penyebaran AIDS di Najaf, kota suci bagi syiah, akibat nikah mut’ah dan memintah agar ulama syiah menghentikannya.

Dr Hussein Abdullah al-Jabiry, Ketua Institute Penangan Penyakit Menular di kota Najaf, utara Baghdad, menegaskan bahwa rata-rata penderita penyakit AIDS di kota Najaf majoriti dari pemeluk syiah.. ia menambahkan bahawa penyebaran penyakit AIDS ini adalah fenomena praktik nikah mut’ah.terlebih para pengunjung syiah yang datang dari Iran dan Pakistan.

Al-Jabiry mengkritik para pembesar-pembesar syiah itu yang mencatat pernikahan kontrak antara pemuda dan pemudi, di mana kawin kontrak tersebut tidak melebihi 1 minggu bahkan ada yang cuma sehari semalam.

Oleh kerana itu, al-Jabiry meminta pihak al-Hauzah al-‘Ilmiyyah dan marja’iyyat (ulama-ulama syiah) untuk menghentikan kahwin kontrak untuk periode mendatang hingga Departemen Kesihatan memberikan ketentuan untuk mengatasi krisis ini. Terlebih yang datang dari Iran dan melangsungkan kahwin kontrak atas perestuan sayyid tanpa diketahui ia mengidap penyakit apa. Perlu disebutkan, Najaf mencatat rekor tertinggi bulan lalu di mana pengidap penyakit AIDS melebihi 80 kes dan lebih dari 4000 penagih dadah Iran.[Sumber]

0 Comments:

Post a Comment