04 November 2013

Hebat...Imam dan Muazin Tubuh Band Rock


Seorang imam  dan Muadzin di sebuah masjid kecil di desa Pinarbasi , Antalya selatan, Turki , telah memicu kritik setelah mendirikan sebuah band beraliran rock dengan para teman-temannya sesama  ahli muizik.
” Apa yang saya percaya adalah bahwa jika Nabi Muhammad ( saw ) masih hidup hari ini, dia pasti akan menyetujui apa yang saya lakukan , ” kata Ahmet Muhsin Tuzer  pada hari Sabtu, 2 November.
” Apa yang saya lakukan adalah mencoba untuk menciptakan perasaan yang baik dan fikiran yang baik dan memasukkan ke dalam  fikiran orang . Bagaimana boleh disalahkan? Saya tidak berfikir itu adalah salah . “
Tuzer , yang berusia 42 tahun , adalah seorang imam dan muadzin di masjid di desa Pinarkoy , Antalya selatan.......

Kontroversi bermula  pada awal musim panas ini ketika ia melancarkan sebuah Band FiRock dengan sekelompok ahli muizik , termasuk veteran gitaris rock Dogan Sakin .
Band baru ini menjadi berita utama ketika mengadakan  konsert pertamanya  di sebuah kapal pesiar  di marina pada ogos lalu , tak lama setelah klip video pertama mereka , ” Mevlaya Gel ” ( Ikuti Guru) , dihasilkan.
” Band kami bercirikan Rock, mistisisme Sufi ,  rock , seperti Pink Floyd , ” katanya .
” Kami merekam lagu lagu ruhani dan sangat original  . Kami ingin merangkul semua orang, jadi kami tidak membatasi muzik kami . “
Semua imam di Turki adalah Pegawai awam dan dibayar gaji  oleh Diyanet , sebuah badan dibawah Direktorat Jenderal Urusan Agama , sebuah lembaga negara yang mengelola 80.000  masjid di negara tersebut.
Ogos lalu, Mufti Antalya,  Ahmet Çelik mengatakan kelompok Band tersebut  akan diselidiki dan dipelajari .
” Menjadi seorang imam bukanlah hanya pelayanan publik biasa. Situasi ini boleh saja terjadi untuk pegawai negeri lainnya , tapi tidak bagi kami (sebagai imam dan ulama) , ” kata Çelik .
Membela aktivitinya  , Tuzer mengatakan dia tidak mencari  wang dari muzik dan tidak ada juga dalam lirik yang boleh menyinggung siapapun .
“Islam telah memiliki reputasi yang buruk, dan dapat tampak seperti hal yang menakutkan (bila melarang kami) , ” katanya .
Muzik adalah sebuah isu yang selalu hangat diperdebatkan oleh para ulama  dari masa lalu dan masa kini tentang status kehalalannya (Sumber)



0 Comments:

Post a Comment