28 April 2014

Kanada. Akhlak pemuda Muslim yang tinggal di Kanada ini dinilai patut dicontoh sehingga membuat kagum masyarakat Barat di Kanada dan akhirnya diberi liputan khusus harian elit Inggris, The Guardian.

Pemuda Mesir di Kanada yang berusia 27 tahun dan tidak disebutkan namanya ini membuka kasut dan sarung kakinya serta menghadiahkannya kepada seorang pemuda miskin yang ditemuinya di dalam bas dalam keadaan tidak bersepatu.

Selepas memberikan sepatunya, sang pemuda Muslim berkata, “Jangan khawatir terhadap diri saya (tidak berskasut), kerana rumah saya dekat dengan hentian bas,” demikian diungkapkan saksi mata.

Harian The Guardian juga mengutip perkataan pemandu bas, “Hati saya terharu bercampur hairan melihat pemandangan aneh yang tidak disangka terjadi di depan mata saya ini.”

The Guardian memberitakan secara khusus perbuatan baik pemuda Muslim tersebut setelah foto sang pemuda dengan kaki telanjang turun dari bas dan pulang ke rumahnya disebarkan penumpang bas yang lain di internet.

Fenomena kepedulian terhadap orang lain tampaknya jarang terjadi dalam masyarakat Barat yang terbiasa hedonis dan individualis.

Perbuatan sederhana tersebut mendapatkan perhatian khusus, terutama kerana datang dari pemeluk Muslim yang selama ini diindentikkan ekslusif dan radikal.

0 Comments:

Post a Comment