22 November 2012

Gencatan senjata Israel-Hamas bermula

GAZA CITY, - Satu gencatan senjata di antara Israel dan Hamas tercapai secara rasmi bermula pukul 9 malam (waktu tempatan) di atas persetujuan ketetapan perjanjian yang diumumkan di Mesir.
Koresponden AFP berkata, jalan raya di Gaza City masih bergelap dan tidak dipenuhi oleh orang ramai, sama seperti sejak lapan hari lalu ketika konflik antara kedua-dua pihak itu bermula.
Malah katanya, beberapa minit selepas persetujuan gencatan senjata itu bermula, bunyi pesawat pejuang Israel masih lagi kedengaran berlegar-legar di ruang udara Gaza.....

Dalam pada itu, laporan terbaharu turut mengatakan, penduduk di sekitar Gaza City mula keluar ke jalanan untuk meraikan gencatan senjata tersebut.
Satu laporan yang diperoleh AFP turut menyatakan Israel perlu menghentikan semua serangan sama ada di darat, laut dan udara termasuk yang mensasarkan individu.
Manakala pihak di Palestin pula diarahkan untuk menghentikan serangan roket dan semua serangan di kawasan sempadan.
Jika gencatan senjata berjaya dilakukan sehingga 24 jam, Israel akan diarahkan untuk melakukan prosedur pembukaan pintu sempadan Gaza dan membenarkan pergerakan keluar masuk penduduk dan makanan menurut laporan itu lagi. - AFP



0 Comments:

Post a Comment