29 Mei 2019

Di bulan suci Ramadan, sahur menjadi salah satu rutin wajib yang pastinya kita lakukan setiap subuh. Selain menjadi sebahagian dari ibadah, makan sahur juga berfungsi memberi energi bagi tubuh kita untuk beraktiviti seharian dan menahan keinginan untuk makan, hingga tibanya waktu berbuka puasa.

Nah, untuk membuat ibadah puasa lancar seharian, kamu perlu untuk memilih-milih makanan dan minuman apa yang boleh menjadikan kamu lebih tahan godaan makanan kerana tahan lapar seharian penuh.

Berikut rekomendasi makanan yang boleh kenyang saat puasa berikut ini!

Makanan Sahur yang Mengenyangkan
1. Oatmeal
Bukan hanya menyehatkan, makanan sehat yang satu ini juga memberi efek kenyang lebih lama. Oatmeal memang mengandung karbohidrat kompleks yang memberi energi bagi tubuh dan otak kita untuk beraktiviti seharian.
Bukan sahaja karbohidrat kompleks, oatmeal juga kaya akan serat yang memberi efek kenyang lebih lama, sehingga makanan dari gandum utuh ini sangat sesuai untuk kamu makan di waktu sahur. Oatmeal dengan tambahan susu, almond dan buah-buahan segar.
Pastinya akan membuat kamu bersemangat dan tidak kelaparan hingga menjelang waktu buka puasa.

2. Sup sayur


Puasa menjadi waktu yang paling tepat untuk menurunkan berat badan. Nah kamu boleh menyempurnakan program diet kamu di bulan puasa dengan makan hidangan sup saat sahur. tidak perlu takut kelaparan kerana kandungan nutrisi dan air dari berbagai sayuran di dalamnya akan membuat kamu kenyang lebih lama, serta menurunkan keinginan untuk makan.

Bahkan kajian yang dilakukan para pengkaji dari Pennsylvania State University menemukan, orang yang makan satu mangkuk sup sayur untuk sarapan, makan 100 kalori lebih sedikit saat makan siang dibanding wanita yang makan nasi saat sarapan.

3. Telur

Telur merupakan salah satu makanan yang kaya akan protein. Tingginya kandungan protein di dalamnya ini lah yang membuat orang yang makan telur di pagi hari akan merasa kenyang dalam waktu yang cukup lama. Hal tersebut disampaikan oleh Shelley McGuire dari American Society for Nutrition.

4. Avocado


Semangkuk avocado atau segelas jus avocado murni saat sahur juga boeh menjadi pencegah rasa lapar yang sering muncul di siang hari. Sebiji avocado mengandung banyak serat dan lemak baik yang butuh waktu cukup lama untuk dicerna.

Selain itu, lemak baik ini juga akan “menghipnotis” otak untuk membuat perut tetap merasa kenyang. Buah yang isinya legit ini juga kaya akan folat, potassium, dan vitamin E.

Beberapa penelitian menemukan bahawa makanan yang mengandung ketiga nutrisi ini akan lebih mengenyangkan daripada makanan lainnya.

5. Epal
Menutup waktu sahur dengan sebutir buah apel dijamin akan membuat kamu jadi lebih bersemangat untuk menjalani aktiviti harian, meskipun sedang berpuasa. Tingginya kadar air dan serat di dalamnya lah yang membuat buah yang satu ini memberi efek kenyang yang lebih lama.

Sangat disarankan kamu makan apel tanpa membuang kulitnya, kerana kulit apel mengandung serat pektin yang berperan sebagai penekan nafsu makan. Jadi sungguh sesuai ya buat kamu yang lagi diet.

Sebijir apel juga hanya mengandung 80 kalori, tapi kandungan serat dan airnya membuat kita merasa kenyang yang sama dengan kenyang setelah makan besar.

6. Kacang dan Biji-bijian
Selesai sahur bingung mahu apa? Mahu tidur tapi sudah tidak mengantuk lagi? Kamu boleh menghabiskan waktu sebelum Imsak dengan menonton TV sambil mengunyah kacang-kacangan, yang pastinya akan membuat kamu tidak akan merasa lapar saat berpuasa.

Yup, almond, walnut, dan jenis kacang lainnya memang kaya akan protein dan karbohidrat kompleks yang bersifat mengenyangkan. Tapi sebaiknya kamu pilih kacang yang tidak terlalu masin ataupun terlalu manis, agar nutrisi di dalamnya tidak berubah menjadi kalori tinggi yang justru menaikkan berat badanmu.

Selain kacang, biji-bijian sangat sesuai dijadikan makanan saat sahur kerana kaya serat sehingga dapat membantu sistem pencernaan sekaligus membersihkan saluran pencernaan. Makanan biji-bijian seperti kedelai, kacang tanah, kacang hijau, buncis, dan kacang polong juga mengandung protein, vitamin dan juga mineral.

7. Ikan
Tidak cuma membuat perut kenyang lebih lama, ikan yang mengandung lemak baik seperti Salmon dan Tuna juga sangat baik untuk menurunkan kolesterol jahat dalam darah. Nah kamu boleh menambahkan ikan dalam menu sahur kamu.

Salmon yang dipanggang atau dikukus, bukan digoreng, ditambah dengan sayur-sayuran hijau, pastinya akan membuat kamu lebih bersemangat untuk beraktiviti di bulan puasa.

8. Kurma
Selama ini ramai orang yang menganggap buah kurma lebih sesuai untuk dimakan saat berbuka puasa. Tapi nyatanya, makan kurma saat sahur juga sangat dianjurkan . Tingginya kandungan serat dalam buah kurma akan membuat kamu kenyang lebih lama, dan pastinya juga baik untuk kesihatan pencernaanmu.

Karena itu, tidak ada salahnya kamu mengunyah beberapa biji kurma setelah makan sahur.

9. Dark Chocolate
Hampir semua orang pasti suka sama makanan yang satu ini, cokelat! Yup, rasanya yang manis dan efek bahagia yang diberikannya membuat ramai dari kita yang menggilai makanan ini. Khabar baiknya, cokelat, khususnya coklat hitam juga sangat ampuh untuk memberi rasa kenyang yang lebih lama ,

Senyawa yang terkandung dalam dark chocolate berfungsi untuk memperlambat proses pencernaan, sehingga akan membuat kamu merasa kenyang. Tidak cuma itu, coklat hitam juga boleh mengurangi nafsu untuk memakan makanan manis dan berlemak yang tinggi akan kalori.

10. Beras Merah
Beras merah mengandung karbohidrat kompleks. Karbohidrat kompleks adalah karbohidrat dengan struktur kimia rumit sehingga proses pemecahan dan penyerapannya memerlukan waktu lebih lama dibanding karbohidrat biasa.

Dengan memakani makanan beras merah saat sahur, kamu dapat terasa kenyang sepanjang hari.

11. Daging Merah
Salah satu makanan yang harus dimakan saat sahur adalah makanan yang mengandung protein tinggi seperti daging ayam atau daging lembu. Protein digunakan tubuh dalam proses metabolisme untuk menghasilkan energi. Jadi, sajikanlah daging pada menu makanan saat sahur.

12. Yogurt
Minuman yogurt sesuai diambil saat sahur kerana minuman susu fermentasi ini kaya kalsium dan vitamin D serta mengandung probiotik iaitu bakteria baik yang mampu melawan bakteria jahat di usus. Yogurt juga merupakan sumber protein sehingga dapat melancarkan metabolisme.

Dengan mengambil makanan dan minuman sahur yang boleh mengenyangkan di atas, sekarang tidak ada lagi yang namanya kelaparan dan lemah saat puasa. Selamat menjalankan ibadah puasa,
 copypaste orang ni punya

0 Comments:

Post a Comment