14 Februari 2017

Sebuah penelitian yang dilakukan lembaga kesihatan public Inggris “NHS” berkerjasama dengan University of Leeds mengungkapkan bahawa mendalami agama menjadi ubat yang sangat efektif dalam mengubati gangguan mental.

Terapi psikologi sering menjauhkan agama dan perananya dalam menangani gangguan mental, dan bahkan diantara mereka kadang-kadang menyebut agama sebagai sebahagian dari masalah. Akan tetapi metod terbaru menunjukan bahawa mengubati gangguan mental bagi umat Islam sengat bergantung pada peningkatan komitmen mereka dengan ajaran agama dan praktiknya.

Para peneliti mengungkapkan bahawa banyak dari umat Islam sebenarnya mengalami ganguan mental, akan tetapi mereka tidak mau mengungkapkannya kerana merasa malu dan dianggap sebagai aib ketika dinyatakan positif mengalami ini.

Ketua kumpulan peneliti di NHS mengatakan bahawa hasil penelitian menunjukan umat Islam dapat meraih hasil yang positif dan lebih cepat tergantung pada pendalaman iman mereka, “Kami mendapati ini menurut hasil eksperimen yang tersebar di seluruh dunia” ujar ketua peneliti dari NHS.

Dengan bertambahnya iman para penderita gangguan mental dapat sembuh lebih cepat dari mereka yang mengalami penyakit yang sama akan tetapi menganut agama lain. (Sumber SINI)

0 Comments:

Post a Comment