03 Januari 2017

Riyadh – Ada penelitian yang mengatakan bahawa sebuah game di playstation, berisi pelajaran lengkap tentang berbagai strategi tempur, perang gerila, teknik tentera dan persenjataan lainnya.

Namun, ada juga yang mengatakan bahawa bermain game ini akan menumbuhkan generasi yang agresif kerana dapat terpengaruh game tersebut, dan berpotensi diaplikasikan dalam kehidupan nyata.

Dalam hal ini, dai terkenal asal Saudi, Syaikh Mohammed Arifi memiliki sudut pandang lain tentangnya. Ia mengatakan bahawa dalam game tersebut ada adegan bom, pembunuhan, pembongkaran rumah, serangan terhadap pihak lain.

“Semua ini sengaja disediakan oleh pihak penyedia game untuk anak-anak kita,” imbuhnya. “Jika seorang Muslim membuat game ini, maka ia akan dimasukkan dalam daftar teroris,” katanya menambahkan.

Syaikh Arifi mengatakan bahawa game di playstation atau sejenisnya itu tidak hanya menyentuh batas-batas syariat. Namun juga mempengaruhi perilaku, aspek sosial dan kesihatan, bahkan keamanan.

Ia pun memperingatkan bahaya kecanduan game tersebut. “Sering bermain playstation, akan membuat dirinya terkucil, mengalami sakit di punggung dan leher, dan melemahkan otak,” jelasnya.

“Jangan sering-sering bermain hal itu. Gunakanlah waktu Anda sebaik-baiknya!” pungkasnya.

Sumber: Arabi21/kiblat

0 Comments:

Post a Comment