16 April 2016

Baca Catatan penuh di SINI
Berikut cara-cara bapanya untuk membantu si kecil (Musa ) dalam menghafaz Al-Quran:

1-Pada awalnya Musa juga sulit menghafal sebagaimana umumnya anak-anak, namun dengan ketekunan akhirnya hafal juga. Kunci paling penting adalah Murajaahnya, alias mengulang-ulang hafalan. Perlu diketahui juga Abu Musa tidak hafal semua itu, namun mampu menjadikan Musa hafal dengan kuat.
2-Pergaulan dijaga. Boleh dikatakan Musa kurang bergaul dengan kanak- kanak lain, kerana memang niat abinya untuk menjaga hafalan.
3-TV jauh jauh dah. Musa sangat dijaga jangan sampai menonton TV.
4-Makanan dijaga. Sari kurma, madu dan propolis selalu diberikan kepada Musa dan adik-adiknya. Menghafal memerlukan banyak energi!
5-Rutin harian Musa adalah: pagi setengah jam sebelum subuh, tahajud menjadi imam untuk adik-adiknya. Kemudian Subuh berjamaah di masjid. Setelah Subuh murajaahnya sampai jam 9 pagi. Musa kuat murajaah 10 juz dalam sehari secara rutin! Antum berapa? hayoo..
6-Jam 9-10 Makan pagi dll.
7-Jam 10-Zuhur: Tidur siang. Tidur ini hukumnya wajib untuk Musa.
8-Habis Zuhur menambah hafalan baru sampai Ashar.
9-Selepas Ashar sekarang Musa sedang menghafal Bulughul Maram.
10-Jam 5-maghrib: Waktu bermain
11-Maghrib-Isya: Ikut taklim abinya. Sebelum Abinya menyampaikan taklim, Musa mengawali dengan membaca hafalannya. Dan terkadang hadirin dipersilakan bertanya untuk menguji. Ini berjalan hampir setiap hari. (Islampos]


0 Comments:

Post a Comment