26 Januari 2016

Lebih dari 50 juta riyal melayang bersama asap rokok setiap harinya akibat kecanduan rokok di Arab Saudi, belum lagi ribuan kematian setiap tahun akibat penyakit berkaitan dengan kebiasaan merokok, kata ketua sebuah lembaga anti-tembakau dan anti-dadah.

“Tahun lalu saja, sebanyak 23.000 orang meninggal kerana merokok,” kata Abdullah Al-Othaim, ketua Kafa (perhimpunan anti-tembakau dan anti-dadah) kepada media setempat hari Ahad seperti disiar Arab News (25/12016).

Hal itu dikemukakan Al-Othaim saat pembukaan pertemuan tahunan kedua Kafa Awareness Forum di King Abdulaziz Conference Hall, yang mendapat dukungan dari imam Masjidil Haram Syeikh Khalid Al-Ghamdi....


Dalam pidatonya Al-Othaim mengatakan kecanduan merokok menimbulkan beban berat bagi keluarga dan negara.

“Kafa baru-baru ini membuka sebuah klinik khusus untuk rehabilitasi kecanduan dadah dan perawatan bagi pecandu dibawah pengawasan doktor-doktor spesialis,” kata Al-Othaim.

Berbicara dalam kesempatan itu, imam Masjidil Haram Syeikh Khalid Al-Ghamdi menyampaikan penghargaannya terhadap program Kafa. Dia mengatakan perang melawan kecanduan rokok dan dadah sama pentingnya dengan perang melawan terorisme dan ekstrimisme di negara itu.*hidcom

0 Comments:

Post a Comment