30 September 2015

Keajaiban Solat Tahajud

MZ ...“Jika matahari sudah terbenam, aku gembira dengan datangnya malam dan manusia tidur kerana inilah saat hanya ada Allah dan aku.”

Sejarah telah mencatat bahwa Rasulullah Saw dan para sahabat selalu melaksanakan solat tahajud. solat tahajud adalah solat yang sangat mulia. Keajaiban melaksanakan solat tahajud telah tercatat dalam alquran. Ada beberapa keajaiban shalat tahajud seperti berikut ini:

1. Solat Tahajud sebagai tiket masuk syurga

Abdullah Ibn Muslin berkata “kalimat yang pertama kali ku dengar dari Rasulullah Saw saat itu adalah, “Hai sekalian manusia! Sebarkanlah salam, bagikanlah makanan, sambunglah silaturahmi, tegakkan lah solat malam saat manusia lainnya sedang tidur, niscaya kalian masuk syurga dengan selamat.” (HR. Ibnu Majah).

2. Amal yang menolong di akhirat...lagi

22 September 2015

EM Stigma bahawa negeri Korea Utara menakutkan selama ini terpahat dalam-dalam di benak warga dunia. Stigma ini berasal dari media-media kapitalis Barat yang menyebut jika Korea Utara sangat fasis dan menakutkan, tidak seperti negara-negara demokrasi yang damai dan indah. Benarkah demikian? Artikel di bawah ini yang dimuat Berita RMOL (8/9) boleh menjadi gambaran yang jujur:

Seperti nama rasminya, Republik Demokratik Rakyat Korea, Korea Utara adalah negeri untuk rakyat. Di negeri itu rakyat tidak mengenal wang sekolah atau biaya berobat ke doktor. Juga tidak mengenal cukai.

Sejak beberapa dekad lalu, Korea Utara menerapkan sistem pendidikan percuma dimana negara bertanggung jawab penuh dalam hal pendidikan warga negara. Saat ini Korea Utara telah menerapkan sistem wajib belajar selama 12 tahun, level tertinggi untuk kebijakan sejenis di seluruh dunia.

Dimana pun ada anak usia sekolah, termasuk di daerah yang begitu terpencil, negara bertanggung jawab mendirikan sekolah.

Demikian antara lain disampaikan agensi berita resmi Korea Utara, KCNA, menjelang peringatan hari pendirian negara itu tanggal 9 September 1948. Agensi berita KCNA menjelaskan berbagai kemajuan yang telah dicapai Korea Utara sejak tanggal bersejarah itu.

Selain di dunia pendidikan, Korea Utara juga memberikan perlindungan kepada warganegara dalam hal pelayanan kesihatan. Setiap orang di negeri itu berhak mendapatkan pelayanan kesehatan percuma dengan mutu yang baik terlepas dari jenis kelamin, usia dan tempat tinggal juga pekerjaan dan status sosial.

21 September 2015

Pertanyaan: Bagaimana hukum seorang suami yang memanggil isterinya dengan panggilan “Ummi”, dibolehkan atau tidak, jika boleh apa dalilnya dan jika tidak boleh apa juga dalilnya, mohon bagi para ustaz dapat memberi jawaban dan arahan. Syukran
Jawaban:
Menurut Ustaz Ahmad Isrofiel Mardhotillah, ada pendapat dari Syaikh ‘Abdurrahman bin Nashir As-Sa’di terkait memanggil isteri dengan “‘Ummi, Ibu atau Dek”.
Syaikh As-Sa’di mengatakan,

أنه يكره للرجل أن ينادي زوجته ويسميها باسم محارمه، كقوله ” يا أمي ” ” يا أختي ” ونحوه، لأن ذلك يشبه المحرم

“Dimakruhkan seorang suami memanggil isterinya dengan panggilan nama mahramnya seperti ‘wahai ibuku’, ‘wahai saudaraku (mari dek)’ atau semacam itu. Kerana seperti itu bererti menyerupakan isteri dengan mahramnya.” (Tafsir As-Sa’di, hal. 893)
Namun, kalau melihat dari kebiasaan suami memanggil isterinya dengan panggilan ‘ummi, dek, mama atau semisal itu’, secara jelas kita tahu bahwa maksudnya adalah bukan panggilan zhihar seperti yang dimaksudkan orang jahiliyyah.
Maka, panggilan seperti itu hanyalah panggilan biasa, bahkan panggilan yang menunjukkan rasa sayang atau kedekatan. Sehingga kesimpulannya, memanggil isteri seperti itu tidaklah masalah.
Wallahu a’lam bish shawwab. Arrahmah.com


18 September 2015

Kajian ini dilakukan satu tim ilmuwan dari University of Southern Queensland Australia, yang diketuai oleh Alfio V. Parisi, seorang profesor fizik radiasi bersama ketiga koleganya (D. J. Turnbull, N. Downs dan D. Smith). Hasil penelitian ilmiahnya kemudian dipublikasikan dengan judul “Dosimetric Investigation Of The Solar Erythemal UV Radiation Protection Provided By Beards And Moustaches”, yang diterbitkan oleh Oxford University Press dalam Jurnal Ilmiah International Radiation Protection Dosimetry (2012).Penelitian ini berangkat dari sebuah fakta sederhana bahwa paparan radiasi sinar ultra-violet (UV) dapat mengakibatkan kerusakan pada struktur kulit (degenerasi) yang menjadi faktor terjadinya perubahan warna kulit (dari putih ke merah atau hitam), rasa perih, keriput, penuaan dini dan kanser kulit. Sinar UV sendiri bukan hanya bersumber dari sinar matahari. Tapi boleh juga dapat dihasilkan oleh sumber-sumber cahaya hasil buatan atau pekerjaan manusia (artifisial) dalam kehidupan sehari-hari, seperti tabung lampu TL (fluorosensi), pengelasan (welding), penempaan dan pelelehan logam (metal forming), dan lain-lain.Parisi menggunakan beberapa potongan kepala maneken (boneka model) sebagai objek kajiannya. Sebagiannya ada yang ditempeli janggot, dan yang lainnya dibiarkan tanpa janggot. Selanjutnya maneken dipasangi dosimeter, alat yang berfungsi untuk mengetahui jumlah dan dosis paparan radiasi yang sampai kepada maneken.Hasilnya sungguh menakjubkan. Maneken yang ditempeli janggot mampu menghambat paparan radiasi UV sebesar 90-95%. Artinya janggot membantu memperlambat proses penuaan dan mengurangi risiko (tepatnya, mencegah terjadinya) kanser kulit. Secara fungsional, janggot juga sama dengan tabir surya (sunblock). Bagi

17 September 2015

Semua Muslim Wajib Baca Doa ni

Doa agar Masjid Al Aqsha dilindungi Allah dan kita sempat solat di dalamnya sebelum Kita mati

اَللَّهُمَّ احفَظ المَسجِدَ الأَقصَى مِن مُؤَامَرَاتِ الغَاصِبِينَ المُحتَلِّينَ المُجرِمِينَ مِنَ اليَهُودِ وَ أَعواَنِهِ
اَللَّهُمَّ رُدَّ كَيدَهُم إِلَى نُحُورِهِم وَ حَرِّرهُ مِن دَنَسِهِم وَرِجسِهِم يَا رَبَّ العَالَمِينَ وَ قِنَا شُروُرَهُم يا أَرحَمَ الرَّحِمِي
اَللَّهُمَّ ارزُقنَا صَلَاةً فِى المَسجِدِ الأَقصَى قَبلَ المَمَات
“Ya Allah jagalah Masjidil Aqsha dari konspirasi para perompak, para penjajah, para penjenayah dari kalangan Yahudi dan penolong-penolong mereka..
Ya Allah kembalikanlah tipu daya mereka kepada leher-leher mereka. Bebaskanlah ia dari kotoran dan najis mereka ya Rabbal ‘alamin. Jauhkanlah kami dari keburukan-keburukan mereka wahai Dzat yang Maha Penyayang…
Ya Allah anugrahkan kami untuk boleh solat di Masjid Al Aqsha sebelum kami mati…

14 September 2015

RASULULLAH Saw bersabda, “Tutuplah bejana-bejana serta tutup dan ikatlah lobang tempat air minum. Sebab, dalam setahun ada satu malam yang di dalamnya turun suatu wabak. Tidaklah wabak itu melewati suatu bejana yang tidak tertutup atau tempat air minum yang tidak terikat melainkan sebahagian dari wabak itu akan turun ke dalamnya.” (HR. Muslim)

Kedoktoran telah menetapkan bahawa Rasulullah sebagai model pertama kaedah penjaga kesihatan melalui tindakan pencegahan dari penyakit mewabak atau penyakit menular. Telah jelas bahawa penyakit menular akan menyebar pada musim-musim tertentu setiap tahunnya (mempunyai siklus tertentu)....

11 September 2015

Keajaiban yang Dimiliki Unta

ALLAH telah menciptakan makhluk hidup di dunia ini dengan berbagai keunikan dan kesempurnaan. Allah menciptakan manusia, tumbuhan dan haiwan yang saling menguntungkan satu sama lain. Banyak makhluk yang Allah ciptakan di dunia ini. Dan Allah telah memerintahkan kita untuk berpikir mengenai keagungannya yang tiada tara agar kita pandai bersyukur.

Allah memerintahkan kepada kita untuk melihat dan memperhatikan makhluk Allah yang Maha Kuasa. Allah berfirman:

أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ؟

“Maka Apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan”, (Al-Ghasyiah:18).

Jika kita melakukan kajian tentang unta maka akan kita dapatkan banyak keajaiban.

Bahawa unta mampu menahan panas hingga 70 darjah Celsius, dan unta berpunuk dua

sehingga menahan rasa dingin hingga 40 derajat hingga berada di bawah nol sekalipun. Dan unta dapat minum air segar dan air garam.

sebagaimana unta memiliki kemampuan dan daya tahan untuk menahan haus selama lebih dari sebulan. Sebagaimana unta dapat berjalan di padang gurun bagaimanapun kondisinya seperti debu, badai dan panas yang menyengat. MasyaAllah…

Mahabesar Allah dengan segala apa yang telah diciptakannya. Ini membuktikan bahawa Dia-lah Sang Maha Pencipta. Raja dari segala raja. Dan yang maha menghendaki segala sesuatu terjadi. []

Sumber: Kaheel7.com/ IP

10 September 2015

WARNA-warni Phytonutrient yang terdapat pada buah dan sayur memiliki manfaat tersendiri bagi tubuh manusia, yang kerap tidak boleh digantikan dengan makanan lainnya.

“Buah dan sayur memiliki ciri khas, yaitu tinggi serat, mengandung banyak air dan juga phytonutrient. Phyto berarti tumbuhan dan nutrient itu gizi,” kata Behaviour Scientist for Health Lifestyle dr. Grace Judio Kahl di Jakarta, Khamis (10/9/2015).

Warna merah pada tomato dan tembikai mengandung phytonutrient utama berupa Lycopene yang berfungsi mengurangi risiko pembesaran prostat, menurunkan tekanan darah, mengurangi pertumbuhan tumor, mengurangi kadar kolesterol dan regenerasi sendi pada arthritis.....lagi

Setiap manusia memiliki tujuan akhir dalam hidupnya.
Tujuan yang memberikan ketenangan dalam segenap jiwa.
Ketika hati terasa hampa tanpa cahaya Sang Pencipta.
Tiada yang dapat kita lakukan selain bersujud kepadanya.

Jangan pernah bersedih bila kemilau dunia meninggalkan kita.
Kerana ia hanya sementara dan pada akhirnya akan binasa.
Hanya kesabaran yang menjawab kemana kita akan berlabuh.
Hanya ketakwaanlah yang menyelamatkan kita dari jalan yang berliku.

Semakin tinggi pohon, semakin kuat angin yang menerpa.
Semakin pintar manusia, semakin banyak godaan yang menyapa.
Saudaraku, tanamkanlah keistiqomahan dalam jiwa dan raga kita.
Sehingga kebahagiaan akan menerangi jalan hidup yang ada.

Segala kesedihan akan berganti dengan senyuman.
Segala kegelisahan akan luput dengan ketabahan.
Seperti inilah gambaran tujuan hidup setiap insan.
Mereka yang selalu berfikir akan keabadian kasih Tuhan.

07 September 2015

Oleh: Ustaz Abdul Shomad Lc, MA

وفي المغني لابن قدامة: قال أحمد بن حنبل، الميت يصل إليه كل شئ من الخير، للنصوص الواردة فيه، ولان المسلمين يجتمعون في كل مصر ويقرءون ويهدون لموتاهم من غير نكير، فكان إجماعا.

DALAM kitab al-Mughni karya Ibnu Qudamah: Imam Ahmad bin Hanbal berkata: “Mayat, semua kebaikan sampai kepadanya, berdasarkan nash-nash yang ada tentang itu, kerana kaum muslimin berkumpul di setiap tempat, membaca (al-Qur’an) dan menghadiahkan bacaannya kepada orang yang sudah meninggal tanpa ada yang mengingkari, maka ini sudah menjadi Ijma’[1].
Pendapat Imam Ibnu Taimiah...lagi

06 September 2015

AMALKAN TERAPI DOA INI SEBAIK-BAIKNYA SELEPAS SOLAT FARDHU.

LETAKKAN TANGAN KANAN DI ATAS UBUN-UBUN (BAYI ATAU DIRI SENDIRI,) BACAKAN AL ASMAUL HUSNA "YA QAWIE" 
( يا قوي  )  SEBELAS KALI [ 11 X]

MINTALAH KEPADA ALLAH SUPAYA DIA BERIKAN KEKUATAN INGATAN KEPADA KITA ATAU SESIAPA SAHAJA YANG KITA DOAKAN

04 September 2015

Wahai Ibu-bapa. abang, kakak. Pakcik Makcik
Tolonglah anak-anak dan adik-adik UPSR, PT3, SPM 2015 buatlah sendiri terapi air mineral atau kismis pintar (penguat ingatan) ini di rumah anda,bacalah surah-surah berikut dalam keadaan berwuduk dan penuh tertil.

ISTIHGFAR 7x . 
SELAWAT 7x . 
FATIHAH 7x . 
AL-IKHLAS 7x .
AL-FALAQ 7x . 
AN-NAS 7x . 
AYAT KURSI 7x .
AL-INSYIRAH 40x


02 September 2015

MZ – Daging kambing memiliki aroma hanyir yang cukup tajam dan tekstur yang liat. Hal pertama yang harus diperhatikan agar daging tidak bertambah hanyir adalah jangan cuci daging kambing dengan air mentah. Sebagai solusinya, dapat dilakukan dengan merebus daging dalam air mendidih dan ditambahkan pelepah atau daun betik, kemudian masak hingga berbuih dan empuk. Buang buihnya selama proses memasak dan buang air rebusan pertama. Setelah itu masak kembali bersama rempah sesuai selera

;;