26 Ogos 2015

MEKAH – Allahu Akbar, kini Allah Ta’ala membuktikan kebenaran bisyarah Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam 14 abad silam melalui aplikasi Google Maps. Demikian Baitul Maqdis melaporkan pada Selasa (4/8/2015).

Aplikasi tersebut merupakan salah satu teknologi internet yang super canggih. Google Maps dirancang khusus bagi pengguna untuk dapat menemukan tempat terbaik melalui informasi peta yang telah di tawarkannya.

Namun percayakah Anda jika teknologi Google Maps ini ternyata mampu membuktikan kebenaran ucapan Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam pada 14 abad yang lalu?

Dahulu Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda di depan para sahabatnya tentang jarak antara dua pintu syurga.

Beliau membandingkan ukuran tersebut sama besarnya dengan jarak perjalanan dari kota Mekah-Hajar atau sama juga dengan jarak Mekah-Bushra.....lagi

25 Ogos 2015

Jom Buat Ubat Batuk di rumah

MZ ..Anda batuk? Biasanya banyak iklan menawarkan berbagai produk yang dapat mengubati batuk Anda, bahkan ada yang menawarkan kesembuhan seketika. Batuk, walaupun terkadang dianggap penyakit biasa-biasa sahaja, namun ternyata cukup mengganggu. Baik batuk yang disertai kahak atau batuk kering apalagi sampai mencuri suara kita, semua sama-sama harus diubati.

Nah, untuk kita yang sedang berusaha bersahabat dengan berbagai ubat-ubatan herbal, berikut ada tips untuk membuat ubat betuk sendiri dengan bahan alami. Caranya mudah, hanya berbekal madu, halia dan lemon. Berikut langkahnya :

1. Siapkan madu asli di dalam wadah toples yang tertutup....lagi

24 Ogos 2015

Aurora dalam Al-Quran

TELAH kita ketahui bersama bahawa rasa cinta Allah kepada kita sangatlah besar. Bahkan kita sendiri tahu bahawa cinta Allah lebih besar dibandingkan cinta seorang ibu kepada anaknya. Allah Yang Maha Cinta memberikan apapun yang kita perlukan di bumi ini. Dia lah sebaik-baik penjaga dan pelindung. Allah telah merancang bumi dan alam semesta ini dengan begitu sempurna hingga tak ada cacat sedikit pun. Segala sesuatu yang terjadi di bumi ini adalah tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang yang berakal.

Kita mungkin pernah mengetahui kejadian ketika sinar matahari mengenai bumi, medan magnet menahan dan memaksanya untuk berinteraksi dan pergi menjauh. Salah satu tanda-tanda kekuasaan Allah. Ternyata begitulah Allah melindungi kita dari efek buruk angin matahari yang mematikan. Sebagai akibat dari interaksi ini terbentuklah fenomena apa yang dikenal dengan “aurora” ....

20 Ogos 2015


10 Mayat yang Tidak akan Busuk di dalam Kubur
Maksud Hadis (Bukhari dan Muslim)
1. Para nabi-nabi.

2. Para ahli jihad fisabilillah.

3. Para alim ulama yang menegakkan kalimah Allah.

4. Para syuhada yang senantiasa memperjuangkan Islam.

5. Para penghafal Al-Qur’an dan beramal dengan Al-Qur’an.

6. Imam atau pemimpin yang adil dalam menegakan syariat Allah.

7. Tukang azan yang tidak meminta habuan.

8. Wanita yang mati semasa melahirkan anak serta sentiasa taat pada perintah Allah.

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya kerana mempertahankan maruah dan agama.

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jum’at jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman yang sentiasa menjaga hukum agama semasa hidup di atas dunia,
(HR. Bukhari Muslim).islampos.

19 Ogos 2015

Rahsia Islami Untuk Jadi Macho

Rasulullah Saw bersabda,

“Allah memperelok wajah seorang yang mendengarkan kata-kataku dan ditekuninya, lalu disampaikannya kepada yang belum mengerti ".

Baca semuanya

18 Ogos 2015

17 Ogos 2015

KIBLAT.NET – Dalam suatu kesempatan Syaikh Abu Qatadah Al-Filistini, seorang pemerhati dunia jihad, ditanya tentang “Hukum Keluar dari Ketaatan terhadap Pemerintah”. Maka, Syaikh pun memberikan jawaban atas permasalahan tersebut. Secara umum, Syaikh menjelaskan bahawa “Keluar dari Ketaatan terhadap Pemerintah” itu bukan hanya berdasarkan status pemerintah yang kafir atau Muslim.

Lebih dari itu, Syaikh mengemukakan alasan-alasan yang rasional dan bernash terkait persoalan tersebut. Anda akan dapat memahami argumen yang disampaikannya hanya setelah membaca keseluruhan artikel ini. Selamat membaca!!!....

16 Ogos 2015

Ihsan Tandjung (EM)  Ada sebuah gejala baru yang selama ini tidak pernah dikenal dalam tradisi dan sejarah Islam. Yaitu munculnya sosok Muslim yang sibuk mencari keridhaan non-Muslim alias kaum kuffar. Selama ini Islam mengarahkan seorang beriman untuk hidup dengan landasan niat mengejar keridhaan Allah semata. Seorang Muslim hamba Allah ialah seorang yang dalam segenap kiprahnya hanya mengharapkan keridhaan Penciptanya. Setiap kali beramal, berfikir, berbicara, bersikap bahkan berperasaan, seorang Muslim  selalu bertanya bagaimanakah Allah akan menilai amal, fikiran, ucapan, sikap dan perasaannya. Demikianlah cara pandang seorang Muslim sejati. Sedangkan bila seorang Muslim pencari ridha kaum kuffar berkiprah, maka ia sibuk bertanya bagaimanakah kaum kuffar akan menilai kiprahnya.
Dewasa ini kita berada dalam era paling kelam dalam sejarah Islam. Dunia menyaksikan munculnya fenomena abnormal dimana seorang Muslim sibuk mencari keridhaan kaum kuffar. Dalam babak kepemimpinan para Mulkan Jabriyyan atau Para Penguasa Diktator dewasa ini, sebagian umat Islam menjadi terpengaruh oleh fihak penguasa dunia. Padahal Allah  menyerahkan giliran kepemimpinan dunia kepada kaum kuffar –seperti yang kita saksikan dewasa ini- hanyalah dalam rangka menguji keimanan dan ke-istiqomahan kaum muslimin.....

Mahar Kahwin Termahal di dunia

Dakwatuna Amman Jordan.
Yang banyak diketahui orang selama ini, menikah di negara-negara Timur Tengah sangat sulit bagi kebanyakan orang. Ramai kaum lelaki yang terlambat menikah lantaran mahalnya mahar yang diminta keluarga pengantin perempuan.
Ternyata ada hal berbeda terjadi di Jordan. Ayah pengantin perempuan tidak ingin mernyusahkan calon menantunya. Dia hanya meminta mahar daripada laki-laki yang ingin menikahi putrinya hanya dengan membaca shalawat untuk Rasulullah saw.
Namun tidak tanggung-tanggung, jumlah bacaan adalah sejuta kali bacaan. Tidak hanya itu, ada mahar yang boleh dibayar kemudian, yaitu membaca zikir ‘Al-Baqiyat Ash-Shalihat’ sebanyak sejuta juga. (Sumber Al-Quds, 10/8/2015) , calon mertua itu bertegas jenis dan jumlah mahar itu ditulis secara resmi di akad pernikahan.
Keluarga pengantin perempuan, yang merupakan mahasiswi fakulti kedoktoran dan sebentar lagi menjadi doktor ini, berdomisili di daerah Al-Jabal Al-Akhdar di kota Amman. Sementara laki-laki yang siap memenuhi permintaan mahar tersebut adalah seorang pemuda Jordan yang saat ini sudah menggondol gelar magister.[ copy di sini ]


14 Ogos 2015

12 Ogos 2015

Oleh: Badrul Tamam
Al-Hamdulillah, segala puji milik Allah, Rabb semesta alam. Shalawat dan salam atas Rasulillah –Shallallahu 'Alaihi Wasallam-, keluarga dan para sahabatnya.
Tradisi di sebagian masyarakat, jika seseorang beli kendaraan baru (motor atau kereta) ia mengadakaan doa selamat. Ia mengundang tetangga-tetangganya untuk berdoa dan makan bersama. Tujuannya sebagai bentuk syukur atas nikmat yang baru didapat dan supaya kendaraan yang baru dibeli membawa kebaikan dan dijauhkan dari bencana.
Tulisan ini tidak menyoroti acara doa selamat tersebut, tapi lebih ingin menyingkap bacaan doa atas kendaraan baru. Adakah doa yang baik untuk diucapkan atas kendaraan tersebut?
Terdapat sebuah hadits Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam,....lagi

11 Ogos 2015

10 Ogos 2015

Bakti Para Salaf pada Orangtua

Hidayatullah.com
TERDAPAT lembaran-lembaran gemilang para salafus shalih yang menunjukkan perhatian luar biasa terhadap bakti kepada kedua orangtua, di antaranya sebagai berikut:

1. Dari Abi Murrah, hamba Ummu Hani’ puteri Abi Thalib diriwayatkan bahawa ia pernah menunggang binatang bersama Abi Hurairah menuju kampungnya di Al-‘Aqiiq. Begitu ia telah masuk ke kampungnya, ia pun berseru dengan sekuat-kuat suaranya: “Alaikas salaam wa rahmatullahi wa barakaatuh wahai ibu.” Ibunya berkata, “Wa ‘alaikas salaam wa rahmatullahi wa barakaatuh.”

Ia berkata, “Semoga Allah merahmatimu sebagaimana engkau telah mengasuhku di waktu kecil”. Maka ibunya pun berkata, “Wahai anakku, engkau juga, semoga Allah membalasmu dengan kebaikan dan meridhaimu sebagaimana engkau telah berbakti kepadaku setelah besar.”.....
baca hingga nombor 14

09 Ogos 2015

Islam merupakan ajaran yang tidak saja mengatur  urusan kehidupan manusia di dalam kehidupannya di dunia. Islam mengatur kehidupan seseorang hingga persiapannya menuju alam berikutnya, yaitu Akhirat. Bahkan Islam menganjurkan setiap Muslim agar mengupayakan bentuk kematian yang paling mulia, yaitu mati syahid.  Mati syahid secara umum berarti mati dalam perjuangan menegakkan agama Allah sebagai akibat pembunuhan oleh pihak musuh, yaitu kaum kuffar di medan perang.
Namun selain itu, Nabi shollallahu ’alaih wa sallam juga menyebutkan beberapa bentuk kematian yang boleh menghantarkan seseorang kepada derajat mati sebagai syuhada. Misalnya orang yang meninggal kerana tenggelam atau saat sedang mempertahankan hartanya yang dirampas para perampok atau mati kerana terkena wabak atau seorang wanita yang sedang berjuang melahirkan bayinya.
Di antara kisah menarik soal mati syahid ialah pengalaman Umar bin Khattab radhiyallahu ’anhu. Ketika Khalifah Umar radhiyallahu ’anhu sedang wukuf di Arafah ia membaca doa sebagai berikut:...

06 Ogos 2015

Imarah Islam Afghansitan (IIA) sendiri adalah sebuah pemerintahan yang menguasai sejumlah wilayah besar di Afghanistan, meskipun dunia tak menyebutnya sebagai “negara”, eksistensi IIA nyatanya diakui dan diperhitungkan dunia internasional. Terbukti konferensi-konferensi internasional yang terkait Afghanistan tak jarang mengundang delegasi dari IIA.

Mungkin anda akan mengira pemimpin sebuah negara pasti berlimpahkan harta dan hidup dalam kemewahan, sebagaimana yang terjadi pada pemimpin-pemimpin negara pada umumnya. Namun tidak dengan pemimpin IIA Mullah Muhammad Umar Mujahid (rahimahullah). Kekuasaan di tangannya tak membuat hatinya cinta kepada kemewahan. Setelah wafatnya, beredar foto kamar tidur Mullah Umar. Sebuah ruangan yang tidak luas dan sama sekali tak mewah. Siapa saja yang melihatnya tidak akan menyangka bahwa ruangan itu adalah kamar tidur seorang pemimpin pemerintahan....lagi

02 Ogos 2015

01 Ogos 2015

Gaza. Para pekerja bangunan di  kota Gaza pada hari Rabu pagi, (29/7/2015) menemukan jasad seorang syuhada yang meninggal dalam gempuran tentera Israel pada tahun 2014 lalu. Jasad tersebut ditemukan di bawah reruntuhan rumah yang hancur akibat bom pesawat tempur Israel di wilayah Timur kota Gaza, seperti diberitakan laman nusirat.com.
Setelah ditelusuri lebih lanjut, jasad yang masih utuh tersebut bernama Mu’min Albatasy, berusia 20 tahun, ia diketahui merupakan salah satu anggota dari Batalion Izzuddin Al-Qassam, sayap militer gerakan perlawanan Islam Hamas.
Pihak keluar Albatasy sendiri membenarkan bahawa jasad yang ditemukan itu adalah putra mereka yang hilang ketika perang berlangsung. Usai perang berakhir, pihak keluarga memperkirakan Albatasy diculik oleh pihak Israel, tidak ada perkiraan sebelumnya ia meninggal terkubur di bawah reruntuhan rumah yang dihancurkan Israel.
Lokasi tempat ditemukaan jasad Albatasy tersebut berada di daerah Al-Tuffah, Gaza, yang ketika perang meletus menjadi arena pertempuran hebat antara pejuang Batalion Al-Qassam dengan tentera Israel. (Dakwatuna)



;;