31 Mei 2015

Ankara. Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, menyatakan tidak akan tinggal diam terhadap orang-orang yang berusaha mengubah lafazh adzan, tidak akan membiarkan para pengkhianat negara yang menuduh Turki Utsmani sebagai pelanggar HAM terhadap kelompok Armenia dan Yunani sejak tahun 1453 M.
Hal itu dinyatakannya di depan massa dalam acara memperingati penaklukan Istanbul (Konstantinopel) ke-562 di kota Istanbul, Sabtu (30/5/2015) kelmarin. Hadir juga dalam acara tersebut perdana menteri, Ahmet Davutoglu, ketua parlemen, Cemil Çiçek, beberapa menteri dan pejabat negara lainnya.
Erdogan juga mengatakan, “Kita tidak akan membiarkan orang-orang yang menginginkan tidak ada bacaan Al-Quran berterusan di istana Topkapı, Istanbul. Kami akan terus melawan orang-orang yang ingin memadamkan api Islam yang dihidupkan Muhammad Al-Fatih selama 562 tahun ini. Kami juga tidak akan tinggal diam terhadap orang-orang yang ingin memecah-belah Turki.”
Sumber: Islammemo.dakwatuna.com



Muslimahzone.com – Dengan beralaskan membantu memperkuat sistem pertahanan tubuh, beberapa pengkaji berusaha untuk menambahkan lendir dalam susu formula yang biasa diminum oleh bayi, lapor detikHealthMinggu (13/5/2012).

Celakanya, lendir yang akan ditambahkan ini diperoleh dari perut babi.

“Tidak seperti susu ibu, susu formula bayi tidak memiliki unsur sistem kekebalan tubuh dari ibu yang melindungi bayi terhadap penyakit. Ini mungkin salah satu alasan ramai kaum ibu ragu beralih ke susu bayi,” kata Katharina Ribbeck, seorang pegawai biologi di Institut Teknologi Massachusetts seperti disiarkan MyHealthNewsDaily.com, Minggu (13/5).

Ribbeck dan koleganya menemukan mucin, protein yang merupakan komponen utama dari lendir.

Komponen ini ampuh melindungi sel-sel tubuh dari infeksi human papillomavirus (HPV), influenza A (sejenis virus flu) dan Merkel cell polyomavirus (virus yang dapat menyebabkan kanser kulit).

Meskipun hanya menguji 3 jenis virus, para peneliti menduga mucin melindungi infeksi dari berbagai jenis virus.

Temuan menunjukkan bahwa mucin dapat ditambahkan ke berbagai produk sebagai suplemen antivirus, mulai produk kebersihan hingga susu bayi.

Dalam istilah medic, lendir ini disebut mucin dan banyak diperoleh dari perut babi. Beberapa ilmuwan memiliki gagasan untuk menambahkan mucin ke dalam susu formula bayi mengingat kemampuannya untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh ini. Namun melihat sumber mucin yang akan diproduksi, tak dapat disangkal lagi bahawa ia akan menimbulkan berbagai kontroversi.

Mucin sebenarnya tak hanya diproduksi oleh perut babi saja. Tubuh manusia juga dapat menghasilkan mucin. Babi dalam penelitian dipilih kerana mucin yang dihasilkan menyerupai mucin manusia dan dapat diternakkan dalam jumlah banyak, menurut beberapa peneliti....lagi

30 Mei 2015

Sumbercopy
Mesir. Sejumlah bandar di Mesir kembali menyaksikan aksi-aksi demostrasi menentang rampasan kuasa tentera yang menggulingkan Presiden Muhammad Mursi, sebagaimana diberitakan Aljazeera (29/5/2015).
Diungkapkan aksi demostrasi antara lain digerakan oleh penduduk bandar Shubra Al-Khaimah di daerah Al-Qalyubiah dan penduduk Barakatus Saba’ di daerah Manufiah.
Sebagaimana aksi serupa juga dilakukan oleh penduduk daerah Manshuriah di daerah Giza, di mana semuanya menyuarakan kecaman dan penentangannya terhadap rejim tentera yang berkuasa...

29 Mei 2015

Presiden Recep Tayyip Erdogan meminta pemerintah untuk segera menyediakan pesawat khusus bagi pemimpin agama tertinggi di Turki, sama seperti yang dilakukan Vatikan untuk pemimpin tertinggi umat Kristian.
Dalam pernyataannya di salah satu program acara televisyen pada Selasa (26/05) malam, Erdogan mengatakan, “Saya akan memberikan jet pribadi bagi Ketua Departemen Urusan Agama, Jorameez Mohammed,” setelah sebelumnya juga berjanji memberikan kereta mewah bagi Jorameez....lagi

28 Mei 2015

Seramai 200 tentera Nigeria dipecat dengan tidak hormat kerana mereka dengan terang-terangan mengatakan tidak punya keberanian berperang melawan para pejuang Boko Haram. Perilaku pengecut ini disayangkan sehingga berdampak pada kegagalan melawan militan Boko Haram.
Para tentera dikritik atas ketakutannya saat kelompok militan Islam tersebut menyerang di wilayah  timur laut Nigeria meskipun pada saat itu dilaporkan darurat militer. Bahkan 4.500 tentara lainnya juga boleh diberhentikan jika melakukan hal yang sama.....

27 Mei 2015

DAMSYIK (VOI) - Serangan pasukan rejim Syria dan militan Hizbullah terhadap Daulah Islam di kota kuno Palmyra telah gagal untuk mengusir dan menghentikan Daulah Islam  menuju  Damsyik, ungkap satu sumber tentera, Minggu 24/5/2015.
Serangan dahsyat gabungan pasukan Syria berusaha mengambil alih kembali Palmyra, atau bernama Tadmor, nampaknya sia-sia dan tidak dapat mengalahkan Daulah Islam, minggu lalu.
Sejauh ini, serangan  dahysat dari pasukan gabungan pemerintah Syria telah gagal menghentikan gerak maju mendekati ibukota Damaskus, bahkan Daulah Islam mengambil alih tambang fosfat utama sekitar 70 kilometer selatan dari Palmyra.
"Daulah Islam telah membuat kemajuan lebih lanjut di jalan raya Tadmodar-Damsyik dan mengausai tambang fosfat Khnaifess dan wilayah-wilayah di dekatnya," kata Observatorium Syria untuk Hak Asasi Manusia.
"Daulah Islam telah memperpanjang kontrol atas wilayah yang lebih luas dan kepentingan ekonomi yang lebih besar," tambah monitor Observoti Syria....lagi

SANAA 26 Mei – Pemberontak Houthi dan sekutunya menawan sebuah pangkalan tentera Arab Saudi, lewat semalam ketika Riyadh meneruskan serangan udara ke atas Yemen.
Laman web Presstv melaporkan, anggota militan daripada pergerakan Ansarullah dan militia daripada Jawatankuasa Penentang Popular menawan pangkalan itu di wilayah al-Makhrouq, barat daya Arab Saudi dalam satu operasi sebagai tindakan balas terhadap serangan Arab Saudi ke atas Yemen.
Serangan itu dilancarkan selepas pemberontak Houthi menyerang sebuah lagi pangkalan tentera Arab Saudi terletak berhampiran kawasan sempadan Yemen dekat Tuwayliq, wilayah Sa’ada, kelmarin.
Dalam perkembangan lain, kumpulan pemberontak Houthi bersama anggota militia Jawatankuasa Penentang Popular berjaya memusnahkan empat buah kereta kebal milik tentera Arab Saudi selepas melancarkan serangan besar-besaran di barat laut bandar Jizan.
Sementara itu, sekurang-kurangnya sembilan orang terkorban dalam serangan udara yang dilancarkan oleh Arab Saudi di daerah Jabal Sabir, barat luat wilayah Ta’izz, hari ini.sumber

26 Mei 2015

Sebuah pernyataan mengejutkan dilontarkan dai kenamaan Timur Tengah asal Arab Saudi, Sheikh Mohammed Arifi, dengan mengatakan bahwa memakan daging buaya dan ular laut adalah halal.
Dalam tweetnya di jejaring sosial Twitter, Sheikh Mohammed Arifi menuliskan, “Jawaban adalah, Ya, diperbolehkan untuk makan buaya dan ular laut berdasarkan keumuman ayat :
 “أُحلّ لكم صيدُ البحر وطعامه “
Sheikh Mohammed Arifi menjelaskan bahwa ini didasarkan pada fatwa Sheikh ibn Utsaimin dalam kitabnya Al Mumti’ jilid ke 15 halaman 35.
Berikut dalil yang ditunjukan Sheikh Mohammed Arifi dalam akaun Twitternya;Sumber EM
dalil sheikh arifi

Subhanallah..Indahnya Poligami

POLIGAMI dalam Islam diperbolehkan. Hukumnya adalah tidak wajib dan tidak haram sebagaimana Allah swt. berfirman :

“Nikahilah wanita – wanita yang kamu senangi ; dua, tiga, dan empat. Dan apabila kalian khawatir tidak dapat berlaku adil, maka satu cukup atau budak – budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.” (QS. An – Nisa (4) : 3).

Ternyata islam memperbolehkan seseorang untuk berpoligami mahupun dipoligami, namun dalam catatan sang suami dapat berlaku adil terhadap semua isterinya. Dan dapat memenuhi semua keperluan asasi, , lahir maupun bathin.

Berikut akan dipaparkan sedikit berkenaan manfaat dari melakukan poligami....

25 Mei 2015

SOL: Sekelompok biksu Buddha paling berbahaya Myanmar, dipimpin Ashin Wirathu, Skuad 969 menjelma menjadi mesin pembunuh dan pembantai nombor satu Muslim di negara itu.

Ibu Kota Yangon, Myanmar, saat pagi hari dan menjelang petang menjadi tempat menyenangkan. Warganya menjalani aktiviti seperti layaknya kota besar. Pusat perbelanjaan ramai, pasar padat oleh pembeli dan pedagang, banyak yang menikmati teh di kedai pinggir jalan, dan banyak lagi.

Namun keadaan ini berubah menjelang malam. Penduduk bersiap pada serangan seporadis dari sekelompok biksu Buddha paling berbahaya, Skuad 969.

Skuad 969 menjelma menjadi mesin pembunuh nombor satu muslim di negara itu. Kegelisahan melanda orang Islam Rohingya. Anti-Muslim telah menelan banyak korban di Burma (Myanmar) bahagian tengah dan perlahan-lahan menjalar ke tempat lain....lagi

24 Mei 2015

Tokoh Matematik Islam Abad Ini, Adi Putra Abd Ghani yang kini 16 tahun dijanjikan pelbagai perkara oleh kerajaan, segalanya hanya tinggal janji. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 24 Mei, 2015.
Genius Matematik, Adi Putra Abd Ghani, bukan nama baru yang perlu diperkenalkan, malah beberapa tahun lepas, beliau menggemparkan negara dengan kehandalan dan kepantasan melakukan kerja pengiraan matematik.

Kini pada usia 16 tahun, Adi masih meneruskan minatnya dalam ilmu matematik dan turut mencurahkan ilmunya di dalam dan luar negara, tetapi perlu berdikari, kerana kini dipinggir dan segala janji yang pernah ditabur kerajaan tidak ditepati.

Remaja yang pernah dinobatkan sebagai Tokoh Matematik Islam Abad Ini oleh Universiti Riau, Indonesia pada 2009 setakat ini menghasilkan 235 formula matematik dan membukukan 12 formula tersebut dalam sebuah bukunya berjudul Seni Matematik Islam.

Malangnya, buku yang menjadi rujukan pelajar di peringkat rendah dan menengah di Brunei Darussalam itu, tidak mendapat pengiktirafan di Malaysia walaupun ternyata memberi alternatif untuk memudahkan pelajar....lagi

23 Mei 2015

Terima kasih DAP

Hasil kerjasama dengan seorang ahli perniagaan Kelantan dan sebuah anak syarikat kerajaan negeri projek Impian Kelantan DAP berjaya menyiapkan 25 buah rumah baharu serta membaik 35 buah rumah mangsa banjir yang musnah akibat bencana itu, kata pengurus projek, Mohd Fauzi Mohd Azmi. 

TMI..Ketika DAP diserang oleh sesetengah pihak di Kelantan kerana isu hudud, ramai yang tidak tahu projek Impian Kelantan mereka dianggap paling berjaya membangunkan semula sebuah kampung di Gua Musang selepas musnah atau rosak teruk akibat banjir mega pada 24 Disember tahun lalu.

Kampung Pasir Tumbuh, sebuah kampung di pedalaman yang terletak di Hulu Kelantan kini berjaya dibina semula melalui projek ini di mana DAP menyumbangkan kira-kira setengah juta ringgit daripada dananya.

Selain Impian Kelantan DAP, terdapat juga badan bukan kerajaan (NGO), syarikat perniagaan dan orang perseorangan selain daripada kerajaan Kelantan dan Putrajaya tampil membantu mangsa banjir mega ini....lagi

22 Mei 2015

KAHERAH..Sekujur jasad ditemukan sudah tidak benyawa di daerah Tajamu’ Khamis, (20/5/2015). Tak lama diketahui bahwa jasad tersebut adalah Islam Shalahuddin, mahasiswa Universiti Ain Shams yang ditangkap oleh rejim kudeta Mesir ketika tengah mengikuti ujian di kelas.
Seperti disiar laman islammemo.cc, Khamis (21/5/2015) kementerian dalam negeri rejim kudeta menyatakan, Islam meninggal kerana ditembak oleh kelompok bersenjata tak dikenal.
Menurut pengakuan rakannya di kampus, Islam yang merupakan mahasiswa semester empat ditangkap pada hari Selasa (19/5/2015) dari ruang kuliah Fakulti Tehnik, Univ. Ain Shams oleh pasukan kemanan rejim kudeta, lalu ia dibawa ke tempat yang tidak diketahui....

18 Mei 2015

KUALA LANGSA (SOL): Ratusan pelarian dari Myanmar dan Bangladesh resah ketika mereka diusir pergi oleh angkatan laut Indonesia dan Malaysia. Tak disangka, mereka justru selamat kerana kebaikan hati para nelayan Aceh yang membawa mereka ke darat dan memberi mereka makan.

Marzuki Ramli, 45 tahun, nelayan asal Kuala Langsa, saat itu sedang bersama 30 nelayan lainnya menangkap ikan menggunakan pukat pada Khamis (14 Mei 2015) malam lalu. Ia berada di perahu miliknya yang berukuran 26 x 6 meter, sekitar 35 mil dari pinggir pantai.....

15 Mei 2015

MUKALLA – Sebuah kelompok Mujahidin yang terkait dengan Al Qaeda di kota pelabuhan Mukalla telah menetapkan larangan perdagangan daun qat, daun narkotika yang dikunyah dan menjadi hobi masyarakat Yaman di masa lalu.

Mujahidin Al Qaeda mengendalikan kota tersebut dan menegakkan aturan-aturan sosial sesuai syariat Islam serta melakukan penangkapan terhadap mereka yang bersalah.

14 Mei 2015

AMERIKA - Teknologi angkatan tentera Darat AS sedang mengembangkan peralatan perang ‘baju tembus pandang’ untuk membuat tentara mereka menghilang di medan perang.

Baju ini rencananya akan di uji coba dalam 18 bulan. Perusahaan persenjataan militer AS mendakwa baju penyamaran tersebut memiliki kemampuan seperti bunglon berubah menyesuaikan dengan latar belakang.

“Ini sebuah sistem penyamaran seperti bunglon atau kamuflase adaptif yang terus memperbarui warna dan pola, menyembunyikan tentara di lingkungannya”, tulis perusahaan tersebut seperti dilansir DailyMail....

ADEN  – Pada April lalu, terjadi peristiwa yang mengherankan di tengah perang rakyat Yaman melawan pemberontak syiah Houtsi. Jasad-jasad para pengudeta itu ditolak oleh bumi Aden. Demikian Arrahmah sarikan dari Ustadz Abu Sa’ad, Rabu (13/5/2015).

Saat seorang Mujahidin Yaman tengah melakukan ribath di Jaulah Suzuki, tertangkaplah seorang pemberontak Houtsi. Dia begitu fanatik dengan kesyiahannya. Sampai-sampai saat ditanya mengenai Ibunda Aisyah radhiallahu ‘anha, tawanan itu melaknat beliau. Pun saat ditanyai pendapatnya tentang Sahabat Mu’awiyah radhiallahu ‘anhu, dia menjawab, “Kafir!”....

12 Mei 2015


Tolong di SINI

10 Mei 2015

Berhati-hatilah dalam memilih makanan yang akan Anda makan. Jangan sampai kandungan bahan di dalamnya mampu menurunkan kondisi kesihatan Anda terutama fungsi otak Anda. berikut Jenis Makanan yang boleh menyebabkan bodoh:

1. Makanan yang digoreng

Memakan makanan yang digoreng secara berlebihan juga dapat merugikan kesihatan otak Anda. Sebab makanan ini mengandung minyak dan lemak yang mampu menumpuk di pembuluh darah. Akibatnya asupan darah ke otak pun menjadi tidak maksimal dan dapat mengakibatkan penurunan fungsi otak. Terlebih di banyak tukang gorengan, demikian kita biasa menyebutnya, banyak yang memakai minyak hasil daur ulang atau minyak yang dipakai berulang-ulang kali hingga hitam, demi mengurangkan kos produksi. Ini sangat berbahaya bagi tubuh.

2. Makanan manis.....lagi

09 Mei 2015

Buang air kecil publik telah menjadi masalah di Bangladesh. Untuk mengatasi itu, pemerintah memberi alternatif menuliskan symbol berbau agama. Termasuk tulisan Arab.

Tanda-tanda peringatan Bengali gagal menghentikan kencing publik, pemerintah telah memutuskan untuk melukis dan membuat peringatan dalam bahasa Arab. Tetapi alih-alih tak berhenti juga, malah pelaku sebaliknya telah mengencingi tulisan arab....lagi

08 Mei 2015

Pesawat-pesawat milik Arab Saudi menjatuhkan persenjataan dan logistik ke wilayah-wilayah yang dikuasai Mujahidin  al-Qaeda di daerah Taiz, Yaman, (7/5).
Pesawat-pesawat tersebut menurunkan logistik tersebut di kaki gunung Habashi, Taiz, untuk mempersenjatai para Mujahidin Al-Qaeda guna ikut memadamkan pemberotakan syiah Houthi terhadap pemerintahan Yaman yang sah di bawah Presiden Hadi.....

07 Mei 2015

Kelompok pemberontak syiah Houthi di Yaman telah menembakkan roket dan mortar ke wilayah Arab Saudi di Najran. Sedikitnya dua orang awam tewas dan lima tentara ditangkap.
Disiar dari Al Jazeera, pemerintah Arab Saudi mengatakan kelompok pemberontak syiah Houthi yang didukung Iran ini melakukan serangan Selasa (5/5) di kota Najran. Akibat serangan itu, Saudi harus menghentikan penerbangan di lapangan terbang setempat dan menutup semua sekolah.
Brigjen Ahmed Asiri mengatakan pasukan koalisi Arab Saudi terus menghadapi serangan dari kelompok syiah Houthi.
“Apa yang terjadi hari ini adalah kekacauan adanya Houthi,” ujar dia,....lagi

06 Mei 2015

Sejak kebelakangan ini Salman menjadi nama paling favorit bagi bayi laki-laki yang lahir di Yaman. Nama Salman diambil dari nama raja Arab Saudi, Salman bin Abdul Aziz. Itu lantaran keberaniannya dalam memerangi pemberontak Syiah Houthi, seperti disiar laman Sabq.

Harian “Huna Hadramaut” melaporkan, seorang ayah yang memberi nama anak laki-lakinya dengan Salman, mengatakan, “Salman adalah nama paling populer bagi bayi yang baru lahir di Mukalla, nama tersebut terinspirasi dari raja Salman.”

Pemberian nama Salman ini sebagai ungkapan rasa terima kasih kepada raja Salman yang telah menolong warga Yaman dengan melakukan serangan terhadap pemberontak Syiah Houthi.
Sumber SOL

05 Mei 2015

Ada peribahasa Arab yang pantas disemak:
إن الطيورعلى أشكالها تقع
Sesungguhnya burung-burung itu hinggap dan bergerombol pada sesamanya. Pepatah itu digunakan untuk manusia yang serupa dalam prilaku dan keyakinan. Komunis dengan Komunis, Islam dengan Islam. Aliran kiri dengan yang kiri, aliran kanan dengan yang kanan...lagi

03 Mei 2015

Oleh Ustaz Nandang Burhanudin

Terlalu awal menyimpulkan, bahwa belum genap tiga bulan kekuasaan Raja Salman, kini Saudi benar-benar berubah haluan dari kerajaan yang didikte AS dan sekutunya menjadi kerajaan yang bersahabat tapi berani mengambil keputusan.

Dalam arti, Saudi di era King Salman memilih tidak membuka konfrontasi dengan Amerika. Di sisi lain, mengedepankan independensi dalam pengambilan keputusan.

Langkah King Salman terbilang berani. Dalam tiga bulan berkuasa, King Salman memberhentikan “orang-orang berpengaruh Saudi”. Di antaranya:....

02 Mei 2015

Bahaya Politik Tanpa Agama

 Semoga Allah melindungiku dan anda dari orang yang telah, akan , atau selalu berpolitik, sebab jika politik telah merasuki hati, pasti akan meresahkannya, dan jika telah memasuki fikiran, pasti akan melemahkannya. Politiklah pemudar kemegahan ilmu dan keelokan  khidmat kepada Allah. Ia menjalar di dalam hati, seperti penyakit rabies di dalam tubuh, dan merosakan fikiran seperti khamar yang memabukkan. Orang yang meneguknya seteguk saja, tidak akan sembuh selama-lamanya.
Politik telah membunuh nyawa orang orang suci , Al-Husain cucu Nabi SAW , menyalib Abdullah Ibnu  Zubair, dan  menyembelih Sa’id ibn Jubair.
Dan, politiklah yang membuat sepi halaqah-halaqah ilmu, ta’lim ta’lim  pencerah kesadaran, dan lembaga- lembaga pengetahuan.
Politik seperti bunglon, setiap hari berganti warna. Seperti Ular, lembut disentuh namun punya racun yang sangat membunuh, Seperti buah Basil, aromanya wangi namun rasanya pahit. Batinnya hanya upaya mengejar yang terdepan, dan penyakit ingin berkuasa, sedang zahirnya atau tampilannya seperti upaya menyelamat manusia, memperbaiki dunia, dan membahagiakan rakyat.
Orang yang terjun ke gelanggang politik tanpa bekal takwa dan niat mencari keridhaan Allah, pasti akan melupakan akhiratnya, menjual agama, melepaskan pahala, melenyapkan ganjaran, meletihkan jiwa, dan menggadaikan kepalanya.
Politik tanpa disertai cahaya wahyu, membawa  syari’at, dan kepentingan agama , tak lain dari hiasan janji-janji palsu dan menipu, bedak kemunafikan, topeng kebatilan, dan tumpukan kebohongan....lagi

Hukum Bersalam Selepas Solat

Assalamualaikum. Wr. Wb

Ustaz yang dirahmati oleh Allah SWT. Ada sedikit hal yang mengganjal dalam hati saya. Ketika saya selesai melaksanakan Solat Maghrib berjamaah, kemudian spontan saya mengajak rakan yang ada di sebelah saya untuk bersalaman, kemudian dia berkata, “itu bid’ah”. Saya minta dijelaskan tentang bid’ah. Apa itu bid’ah, dan hal-hal bid’ah yang sering dalam pergaulan saat ini apa saja?  terima kasih

Waalaikumussalam Wr Wb
Saudara yang dimuliakan Allah swt

Hukum Bersalaman Setelah Solat...BACA

01 Mei 2015

Banyak kajian perubatan menyebutkan bahwa sekarang ini onani / masturbasi menjadi salah satu aktiviti para bujangan lelaki khususnya. Dalam Islam, sudah jelas hukum soal kegiatan yang satu ini. Namun, para pakar kesihatan juga memberikan penilian tersendiri soal kesannya secara mental. Apakah kesannya?

1. Perasaan bersalah setelah masturbasi / onani.

2. Pada beberapa kes, banyak anak muda yang kecelakaan ketika beraktiviti / bekerja akibat tidak fokus / konsentrasi.

3. Jadi sering mengelamun.....lagi

;;