22 Jun 2015




Lecehkan Orang Bertaubat, Ulama Saudi Lantang Kafirkan Artis Saudi di Mimbar Jumat
SAUDI ARABIA (voa-i) – Khamis (18/06/15) seorang artis komedi Saudi Arabia, Nasser al-Gasbi, membikin heboh dunia maya setelah tayangan di channel MBC dalam siri Sailafi episod pertama.
Dalam siri tersebut, artis yang juga terkenal dengan film siri komedi Thash Ma Thash (طاش ما طاش) ini memainkan peran sebagai seorang pemuda Saudi yang gila ketenaran akhirnya mencoba terjun di dunia artis sebagai penyanyi.
Singkat cerita, akhirnya ia taubat dan di hadapan publik ia mengumumkan taubat seraya memakai gamis yang menjulur hingga ke bawah lutut dan menghancurkan alat muzik gambus.
Hal itu nampak sekali mencolok sebagai akting yang mengolok-olok para pemuda Saudi yang taubat dari dunia muzik.
Ramai yang geram melihat akting yang kontroversi tersebut. Salah sseorang yang menanggapinya adalah Sayikh Said bin Farwah.
Dalam khutbah Jumatnya, Syaikh Said bahkan mengkafirkan Nasser kerana dinilai telah mengolok-olok agama melalui aktingnya itu.
“Mereka berpuasa (menahan diri) dari makanan yang telah dihalalkan oleh Allah. Namun mereka telah berbuka dengan siri yang telah diharamkan oleh Allah. Mereka bersorak gembira (mengolok-olok) atas orang-orang yang jujur imannya. Dan sampah-sampah ummat adalah mereka yang mengolok-olok agama dan orang-orang yang komitmen dengan agama yang memilihara janggot dan memendekkan pakaiannya.
Dialah orang zindiq najis lagi kafir (Nasser al-Gasbi) yang semalam mengumumkan (kemurtadannya) dalam siri yang keji doi channel yang hina, channel kufur lagi menyimpang, channel MBC, channel kafir lagi fajir.
Wahai orang tidak cemburu (tersakiti) oleh acara tersebut, aku katakan bahwa di hatimu ada penyakit. Dan aku takut kalau engkau termasuk orang munafiq” ujar Syaikh Said dalam khutbahnya.


0 Comments:

Post a Comment